Det er hverken champagne, rødvin eller whisky mærke, der kan skabe et ramaskrig hos passagererne, hvis et flyselskab beslutter at skifte ud i sine drikkevarer og fjerne et af dem.
Det er tomatsaften.
Nede på jorden hører den bestemt ikke til de store sællerter i supermarkeder eller i kiosker. På barer nydes den mest som en uundværlig del af den klassiske Bloody Mary cocktail.
Hvordan kan det så være, at tomatsaften står i så høj kurs hos flyrejsende?
Da et par store amerikanske flyselskaber for nylig meddelte, at tomatsaften røg af menukortet til fordel for mere moderne drikkevarer, fløj de lige ind i en ”shitstorm” på internet.
Tusinder af passagerer skrev en protest til flyselskaberne, og de flyrejsende lod luft om deres utilfredshed på amerikansk tv.
En meget stærkere reaktion end flyselskaberne oplever, når de sætter billetpriserne op eller skærer ned på den gratis mængde af bagage.
Flyselskaberne rettede ind og stillede igen små dåser eller pap-æsker med tomatsaft på stewardessernes serveringsvogne.
Samtidig stillede de igen spørgsmålet om, hvorfor tomatsaft er så populært i luften, men næsten ikke flytter sig nede på jorden?
Måske der nu er kommet en ny og brugbar forklaring. Tyske forskere mener, at det er det lavere lufttryk og mindre luftfugtighed i passagerflyenes kabine, der er årsagen.
Atmosfæren i flyets kabine får til gengæld menneskers næse og mund til at reagere stærkere på bestemte dufte.
Mens tomatsaft lugter lidt små-muggen, hvis man drikker den nede på jorden, udsender den behagelige dufte af frugt, sødme og kølig friskhed i flyenes tryk-kabiner.
Den slags gode argumenter – plus passagerernes udtrykte ønsker – har nu fået det schweiziske flyselskab Swiss til at øge sit tilbud på tomatsaft.
Tidligere serverede Swiss kun den røde sagt på længere ruter og i Business Class. Fra i går står den også klar på korte ruter i Europa og til passagerer på Economy….
Skriv et svar