Jeg har tidligere her på bloggen skrevet om, hvor meget Taylor Swifts koncerter i f.eks. Australien har betydet for de lokale flyselskaber og turist-attraktioner i f.eks. Australien og Sverige.
Man kan imidlertid også se popstjernens 152-koncerters Eras Tour i et mere globalt perspektiv. Det, som allerede har fået betegnelsen ”swiftonomics”.
Taylor Swift befinder sig i øjeblikket i Europa – i øjeblikket i Portugal – og dét kan såmænd også mærkes på den anden side af Atlanten.
Mange af de amerikanere, der ikke nåede at sikre sig en billet til damens koncerter i USA, tager nu til Europa for at indhente det forsømte.
De kobler ganske enkelt Swift med som en del af deres planlagte sommer-rejse til den ”gamle verden”. For ”swifties” må millioner af mennesker jo indrømme, at de er.
Store United Airlines har således kunnet registrere en stigning på 45 procent i antallet af bookinger til weekender, hvor Taylor Swift optræder i Europa.
Dertil kommer naturligvis den behagelige effekt for amerikanerne, at billetter til Swifts europæiske shows generelt set koster meget mindre end i USA. En stor del af flyrejsen vil være betalt af den vej.
Her op til den kommende weekend, hvor Taylor Swift står på scenen i Lissabons Estadio da Luz, har United Airlines solgt 25 procent flere flybilletter til Lissabon på sine to direkte ruter fra henholdsvis New Yorks Newark og Washington DC’s Dulles lufthavne.
Ifølge nyhedstjenesten CNN kan både United Airlines og flere andre amerikanske flyselskaber med direkte forbindelser over Atlanten også mærke, at super-stjernen optræder i Madrid, Lyon, Milan og München i den nærmeste fremtid.
Taylor Swifts ERA Tour blev indledt i marts 2023 og ventes først overstået i slutningen af 2024. Så må stjernen og hendes musikere være godt trætte af turne-livet og have spillet det samme mega-show 153 gange.
Turneen afsluttes med et kæmpe-brag i Storbritannien, hvor Edinburgh i Skotland er første adresse og Wembley Stadium I London den sidste i slutningen af august.
Alene i Storbritannien ventes over en million swifties fans at stille sig op foran scenen for at se popstjernen.
Mange af dem vil være rejst ind langt borte fra for at sikre sig en billet. De er med til at skabe en stor million-omsætning i koncert-byernes økonomi med hoteller, restauranter, barer osv.
Dertil kommer flyselskabernes indtjening. I forbindelse med Swifts tre eneste koncerter i Skandinavien – i Stockholm – indsatte SAS otte ekstra-fly fra København og Oslo….
(Indledningsfoto til artiklen: TM Lovesred2 / X)
Skriv et svar