Med deres centrale placering i Europa vil tyskere altid have masser af trafik – både på autobahnerne og i luften over det store land.
Det mærkes i særlig grad oppe i højderne nu, hvor krigen i Ukraine og isolering af Rusland har sørget for at ændre ruterne for mange faste flyforbindelser mellem både nord og syd og øst og vest.
Alene afspærringen af luftrummet over Rusland og Ukraine betyder 10 procent flere passager- og fragtfly over Tyskland.
Da Frankrig samtidig er ved at skifte sit it-system til luftkontrol for sine flyveledere, vil presset i sommer-trafikken blive endnu højere på det tyske luftrum end forårsaget af ferietravlheden alene.
Den tyske luftkontrol virksomhed DFS vurderer, at den er tilbage på omkring 90 procent af sin belastning fra før Corona. På enkelte dage her i foråret har den sågar været over niveauet i 2019.
Tallet er i virkeligheden meget højere. Det indregner nemlig ikke militærfly, som der er mange flere af i luften over Tyskland for tiden på grund af Ukraine-krigen.
Ifølge det tyske nyhedsbureau DPA ligner himlen over det store land nærmest et puslespil. Den er nemlig delt op i forskellige regioner, der styres af forskellige radarkontrol centre.
I den sydvest-tyske by Karlsruhe driver DFS – Deutsche Flug Sicherung – Europas største kontrolcenter for det øvre luftrum over 7.500 meter.
I normale år håndterer DFS’ flyveledere omkring 1,8 millioner flyvninger. I 2020, hvor Corona rasede og satte grænser for antallet af flyafgange, var det kun 861.182.
Himlen over det nordvesttyske område kontrolleres til gengæld af det konkurrerende Eurocontrol, der har sit hovedsæde i hollandske Maastricht….
(Indledningsfoto til artiklen: DFS – Deutsche Flugsicherung GmBH)
Skriv et svar