USA er efterhånden det eneste store land – ud over Rusland – der endnu ikke har stoppet flyvninger med Boeings relativt nye 737 MAX 8 fly.
Ifølge New York Times skal Boeings topchef Dennis Muilenberg have ringet direkte til præsident Donald Trump lige efter det meget omtalte flystyrt i Etiopien.
Muilenbergs formål var selvfølgelig at berolige præsidenten og forhindre ham i at beordre et forbud mod flyvning med MAX 8 maskinen, der nu har været involveret i to fatale styrt med i alt 346 dræbte på under et halvt år.
Foreløbig er Muilenbergs taktik lykkes. De amerikanske luftfarts-myndigheder FAA har endnu ikke ”grounded” Boeing 737 MAX 8 fly.
FAA har kun krævet, at alle amerikanske flyselskaber opgraderer deres MAX 8’ere med ny software inden udgangen af marts.
Til gengæld har Boeings topchef ikke kunne stoppe Donald Trump i at kommentere moderne passagerfly generelt – og kritisere dem for at være mere computere end styret af piloter.
I sin sædvanlige meget direkte stil sendte Trump i går flere tweets fra sin smartphone, hvor man delagtiggjorde verden i sin mening om flyvning i dag:
”Flyvemaskiner er ved at blive alt for komplicerede at flyve. Piloter er ikke længere nødvendige i et fly. Der er i stedet brug for computer-specialister fra MIT,” skriver han i den ene tweet på Twitter.
MIT står for Massachusetts Institute of Technology og er USA’s mest berømte universitet for computer videnskab, robotter osv. MIT ligger i Cambridge nær Boston i det nordøstlige USA.
Trump skriver også:
“Vi har en tendens til hele tiden at gå et unødvendigt skridt videre, selvom det gamle og velkendte er meget bedre. Der er brug for menneskers beslutnings-evne på brøkdele af et sekund. Flyenes stadig mere komplekse betjening øger kun risikoen. Den koster for meget og bringer for lidt.”
I en anden tweet fortsætter præsidenten:
”Jeg ved ikke, hvordan I har det derude, men jeg vil ikke have en Albert Einstein som pilot. Jeg vil have dygtige flyve-professionelle, der kan overtage kontrollen med et fly hurtigt og enkelt.”
Tankevækkende ord fra USA’s præsident oven på et fly-katastrofe, der truer med at blæse benene væk under landets største flyfabrik.
Ingen ved med sikkerhed, hvad der skete i luftrummet, efter at det kun få uger gamle Boeing 737 MAX 8 fly fra Ethiopian Airways lettede fra Addis Ababa søndag morgen.
Mistanken samler sig dog om den såkaldte MCAS computer, der skal stabilisere flyets vandrette placering i luften under opstigning og skiftende vejrforhold.
Inden ulykken havde Boeing bestillinger på 5.300 fly i den nye 737 MAX serie, der omfatter fire modeller i forskellige størrelser. Alle er baseret på det gamle Boeing 737 fly, der fløj første gang for 52 år siden.
MAX modellerne er selvfølgelig blevet forbedret på de fleste punkter og har bl.a. fået nye og brændstof-besparende motorer. Blandt nyhederne er også MCAS, som nu mistænkes for at være årsagen til først et Lion Air flystyrt i Malaysia i oktober og nu Ethiopians ulykke for et par dage siden.
Boeing har tidligere pralet med, at 737 MAX serien skulle blive fabrikkens helt store ”cash cow” i de kommende år. Den skal udgøre op imod en tredjedel af Boeings indtjening. Nu kan den ende med at blive Boeings største krise i årtier.
350 Boeing 737 MAX 8 maskiner er indtil videre leveret til flyselskaber verden over. Følgende selskaber har købt maskinen:
9 Air, Aer Cap, Aerolíneas Argentinas, Aeroméxico, Air Canada, Air China, Air Lease Corporation, American Airlines, Aviation Capital Group, BOC Aviation, CDB Financial Leasing, China Development Bank, China Eastern Airlines, China Southern Airlines, Comair, Copa Airlines, Enter Air, Ethiopian Airlines, Fiji Airways, Flydubai, Garuda Indonesia, Gecas, Gol Transportes Aéreos, Hainan Airlines, ICBC Leasing, Icelandair, Jet Airways, Lion Air, Mauritania Airlines International, Norwegian, Qatar Airways, Royal Air Maroc, Shandong Airlines, Shenzhen Airlines, Silk Air, Smartwings, SMBC Aviation Capital, Southwest Airlines, Spice Jet, Timaero Ireland, Tui Group, Turkish Airlines, United Airlines, West Jet und Xiamen Air.
Boeings største kunde på 737 fly – Ryanair med 540 maskiner – står ikke på listen. Det skyldes, at Ryanair køber en speciel udgave af det nye fly – MAX-200. Det er en variant med flere sæder presset ind i skroget – lavet specielt til lavpris selskaber. Ryanair skulle få sine første fly her til foråret….
Skriv et svar