Rejsebranchen har længe været en af de industrier, som har taget nye teknologier til sig hurtigst.
Branchen var f.eks. blandt de første til at indføre digitale chat-robotter i kundeservice, mens mange lufthavne er ved at placere biometrisk adgangskontrol og nye CT-skannere i Security.
De sidstnævnte kræver ikke længere, at man skal tage overtøjet af, åbne bagagen og tømme lommerne, når man passerer sikkerheds-kontrollen.
Også kunstig intelligens (AI) er hastigt på vej ind i rejse- og hotelbranchen. Her bruges AI bl.a. til at hjælpe rejsende med at finde de optimale flyafgange og overnatnings-steder.
Rejsebranchen er også for længst dybt involveret i de sociale medier.
Alligevel kan ferie-rejse-giganten TUI nu prale af at være først i branchen med at udnytte en helt ny feature i det sociale medie WhatsApp.
TUI udnytter nemlig de nye ”kanal”-muligheder i WhatsApp, som gør det meget nemmere for virksomheder at bruge det sociale medie til kommercielle formål.
Hvis man tilmelder sig under punktet ”Nyheder” i WhatsApp, vil interesserede fremover modtage rejse-inspiration, nyheder, autentiske historier fra TUI-medarbejdere, underholdning og quizzer flere gange om ugen.
Kommunikationen er dog kun én-vejs og kun på engelsk. Man kan ikke chatte direkte med TUI-medarbejdere via WhatsApp. Det skal man bruge andre kanaler til. Svare med emojis kan man dog.
Med over to milliarder brugere er WhatsApp et af verdens største sociale medier. Det hører til Meta koncernen og er søsterselskab til Facebook, Instagram og Messenger.
WhatsApp er dog ikke særlig udbredt i Danmark. Mellem fem og syv procent af danskerne bruger meddeleles-tjenesten, hvilket er meget færre end Facebook eller søstermediet Messenger….
(Indledningsfoto til artiklen: Anton / Pexels )
Skriv et svar