Aldrig før har natur, klima og miljø-beskyttelse været så vigtige, når turister tager på ferie i Danmark.
21 procent af turisterne tog hensyn til bæredygtighed og omgivelserne, da de planlagde deres seneste ferie. Endnu flere har planer om at gøre det i deres næste ferie.
Det viser en ny undersøgelse fra VisitDenmark, der vil gøre det nemmere for både danske og udenlandske turister at træffe grønne og klimarigtige valg.
Analysen ”Turisme og bæredygtighed” bygger på over 5.300 interviews i dansk turismes fire vigtige nærmarkeder Tyskland, Sverige, Norge og Holland.
Med 23 procent er Tyskland det land, der har taget flest bæredygtige og miljøvenlige hensyn, når de rejser. Det svarer til omkring 15 millioner tyskere.
Sverige og Holland ligger på næsten samme niveau som Tyskland – med 22 pct. af befolkningerne. Norge ligger lidt lavere med 15 procent.
Ifølge analysen har endnu flere turister intentioner om at rejse mere bæredygtigt i fremtiden. I de fire testede markeder er det 34 procent svarende til 44 millioner turistert fra Tyskland, Holland, Sverige og Norge. Igen er andelen størst blandt tyskerne.
”Det viser, at rigtig mange turister er stærkt optagede af klima og miljø, men en stor del af dem får ikke udlevet deres grønne ambitioner. Det skal den danske turist-branche hjælpe dem med,” konstaterer Anders Rosbo. Han er kommunikationschef i VisitDenmark.
Udenlandske turister bruger i høj grad klima-certificeringer som pejlemærker. To af tre grønne idealister overvejer at rejse til en miljø-certificeret destination. Lidt færre går efter et certificeret overnatningssted i ferien.
Undersøgelsen afslører også, at der er stor forskel på, hvad turister forstår ved bæredygtig og miljørigtig adfærd, når de holder ferie.
For nogle er klima og økologi tæt forbundet. For andre hænger bæredygtighed sammen med adgang til fri natur. Atter andre mener, at det handler om at bidrage positivt til det lokalområde, man besøger.
Miljø-beskyttelse som f.eks. affalds-sortering og CO2 reduktioner ser ud til at være en fælles-nævner, som hyppigt går igen i turisternes svar – også fra marked til marked.
Endelig viser den nye analyse fra VisitDenmark, at bæredygtighed og miljø ikke er et rejsemotiv i sig selv. Der kræves mere for at lokke flere turister her til landet:
”Selv de mere miljø-bevidste turister tager på ferie for at slappe af og lade op. De forventer dog mere og mere, at klima og miljø er tænkt ind i rejsen,” siger Anders Rosbo.
”Derfor skal dansk turisme lære at prioritere bæredygtighed i sine tilbud. Ellers kan det ende med, at turisterne tager en omvej udenom Danmark,” advarer VisitDenmarks kommunikationschefk.
Til sidst lige nogle flere resultater fra den nye ”Turisme og bæredygtighed” undersøgelse:
I gennemsnit har 21 procent. af turisterne fra Tyskland, Holland, Sverige og Norge taget bæredygtige eller miljøvenlige hensyn i planlægningen af deres seneste rejse (destination, transportform, indkvartering, forbrug mv.).
I gennemsnit er 34 procent af turisterne fra Tyskland, Holland, Sverige og Norge ”grønne idealister”. Det vil sige, at de forventer, at bæredygtige og miljøvenlige hensyn i høj grad eller meget høj grad vil påvirke deres rejsevalg fremadrettet (destination, transportform, indkvartering, forbrug mv.).
I Tyskland og Sverige er der en overvægt af kvinder blandt de grønne idealister. I Norge og Holland er deer lige mange mænd og kvinder,
På tværs af de fire markeder er der lidt flere unge mellem 18 og 34 år, som er ”grønne idealister”. I Holland er forskellene mellem aldersgrupperne dog meget små.
66 procent af de grønne idealister opfatter Danmark som et attraktivt rejsemål, mens 63 procent ser vores land som en miljøvenlig feriedestination. Det placerer Danmark som nummer 3 i Nordeuropa efter Norge og Sverige….
(Indledningsfoto til artiklen: Daniel Villadsen / VisitDenmark)
Skriv et svar