Venedig kan ikke overleve uden turister, men turister er også et stigende problem for den smukke italienske by på vandet.
Turister slider hårdt på Venedig. De sviner og tager ikke hensyn til de sarte gamle huse. Kæmpe krydstogts-skibe lægger til midt inde i byen. Og klodens klima-ændringer har ført til flere voldsomme oversvømmelser.
Nu viser det sig så, at turisterne tynger på en helt fjerde måde. De vejer for meget til Venedigs berømte gondoler.
Derfor kan det meget vel være, at turister bliver bedt om at gå på badevægten, næste gang de vil have en romantisk sejltur med gondolen og måske en serenade-syngende skipper.
Branche-foreningen for Venedigs gondoler vil dog hellere løse vægt-problemet på en anden måde: Antallet af passagerer pr. gondol skal reduceres som noget af de første, når Corona krisen er overstået.
Lige nu må klassiske gondoler tage seks personer med – ud over gondolieren, der står med styrepinden. Fremover må det kun være fem.
På de større ”da parada” gondoler reduceres passager-tallet fra 14 til 12, fortæller gondol-ejernes formand Andrea Balbi til nyhedstjenesten CNN.
I de seneste ti år er turister i gennemsnit blevet tungere og tungere. Fra nogle lande er det som at læsse bomber på båden, der risikerer at tage vand ind og synke, skriver lokale italienske medier.
Venedig har samtidig måtte sætte mange gondoler på land på grund af Corona krisen. Turisterne er udeblevet dette forår og sommer – både letvægterne og de tunge.
Også andre lande døjer med, at turister tager på i vægt: For et par år siden forbød græske myndigheder f.eks, at tykke turister måtte ride på æsler på Santorini. De gav dyrene varige skader på rygraden.
På samme måde har flere amerikanske lavpris flyselskaber fra tid til anden truet med at afvise fede rejsende.
I det mindste skulle de betale for to sæder og alarmere om deres vægt i god tid inden afgang, så flyselskaberne havde mulighed for at fordele passagererne, så der var balance i skroget.
Hvad de færreste flyrejsende er opmærksomme på er, at passagerfly er sarte med hensyn til vægt-fordeling. Derfor bliver deres last nøje udregnet inden hver afgang og f.eks. fordelt mellem venstre og højre side eller foran og agter….
(Indledningsfoto til artiklen: Ruth Archer / Pixabay)
Skriv et svar