I Danmark er der ikke meget politisk pres til at flytte person-trafikken fra forurenende fly til elektrisk drevne lyntog.
Mærkeligt kan man mene, når de indenrigs afstande er så små, at ingen flyruter varer mere end en time. Ofte bruger man mere tid på at køre til og fra lufthavnene end at flyve mellem dem.
I vores store nabo mod syd har regeringen i Berlin fået luftfarts-branchen og den tyske pendant til DSB til at arbejde sammen i en såkaldt ”aktionsplan”, der skulle flytte millioner af passagerer fra luft til skinne.
To år efter planens lancering har partnerne i dag offentliggjort en første status:
Selvom den tyske luftfart er kommet op i omdrejninger efter Corona pandemien, kan man mærke en klar trend mod at tage toget på indenrigs rejser i stedet for fly på de korte distancer.
Ifølge en meddelelse fra Deutsche Bahn (DB) og den tyske luftfarts branche-organisation BDL skyldes flytningen fra vinge til spor ikke kun en stigende klima-bevidsthed hos publikum.
En stor del af forklaringen er, at DB har indrettet flere direkte lyntogs-forbindelser mellem tyske storbyer. Antallet af passagerer på disse linier er således vokset med 45 procent i sammenligning med 2019.
Deutsche Bahn har reageret på trenden ved at øge antallet af togsæder til Tysklands største lufthavn i Frankfurt med 60 procent.
I de seneste par år er der oprettet ikke færre end 11 af de såkaldte ”sprinter-linier” mellem de tyske storbyer.
Én meget vigtig mangler dog stadig – den, der skal gå til Tysklands næststørste lufthavn i München. Den bliver først færdig i 2025.
Lufthansa og DB tilbyder samtidig fælles billetter, der skal gøre det nemmere for rejsende at komme til og fra lufthavnene.
Efterspørgslen efter Lufthansas Express Rail billetter lå i 2022 over 25 procent højere end i 2019 – før Corona pandemien.
Express Rail tilbuddet omfatter i dag 24 større byer og næsten alle tyske lufthavne. Antallet af tog-afgange er vokset fra 135 om dagen i 2021 til 240 her i 2023.
I Danmark kan man ganske vist vælge mellem, om man vil bruge et lyntog eller indenrigs fly direkte mellem lufthavnene i København og Aalborg.
Til gengæld har Billund slet ingen togforbindelse, der kan bringe passagerer hurtigere og mere miljø-rigtigt til Danmarks næst-største lufthavn. Man må bruge bus eller bil.
Næsten lige så tosset er det, at man ikke har en direkte flyforbindelse mellem København og Billund. Aalborg og Aarhus har, men den voksende lufthavn i det sydjyske.
Danske politikere og for den sags skyld også DSB selv har sovet i timen i årevis, når det gælder forbedringer og udvidelse af de længere togstrækninger landet over.
I stedet har man satset på motorveje og til dels luftfarten. Således har Jylland i dag fem lufthavne med internationale flyforbindelser.
Den sjette – Karup alias Midtjyllands Lufthavn – er lukket for tiden på grund af manglende interesse fra flyselskaber og passagerer….
(Indledningsfoto til artiklen: Deutsche Bahn)
Skriv et svar