Det siges, at tyskerne under anden verdenskrig var meget tæt på at kunne fremstille kunstig flybenzin. Krigen nåede dog at slutte, inden nazisterne fik en stor-produktion i gang.
Nu er emnet kunstig kerosin – flybenzin – kommet højt på tyskernes ønskeliste igen. Denne gang er det heldigvis med et mere fredeligt formål.
Tyske forskere mener nemlig, at de kan gøre alle landets passagerfly CO₂ neutrale i løbet af et par år. Om 10 år skal alle jetmotorerne køre på kunstigt kerosin i stedet for den stærkt forurenende flybenzin af fossil olie, som anvendes i dag.
Den tyske branche-forening for større flyselskaber og lufthavne – BDL – foreslår at benytte overskydende vind-energi til en såkaldt ”power-to-liquid” proces.
Den kan omdanne gas-formede kulbrinter til flydende brændstof, men kræver meget strøm i processen. Den fremkomne ”kunstige” benzin kan flys jetmotorer uden problemer bruge.
BDL foreslår også, at ”power-to-liquid” fabrikker bygges med penge, som den tyske stat tjener via sin såkaldte ”billet-skat.” Den var på ca. 1,2 milliarder euro i 2018.
Lykkes ”power-to-liquid” planerne, sådan som brancheforeningen ønsker, skal det kunstige kerosin kunne afløse konventionelt flybenzin om senest ti år.
Den tyske luftfarts-industri er opskræmt af klima-aktivisternes fremmarch overalt. I Tyskland er partiet De Grønne i dag næststørst med flere støtter end det gamle Socialdemokrati.
BDL, der ellers har været alt andet end miljø-fokuseret i tidligere tider, har nu fuldstændig skiftet stil og fremtræder nærmest lysegrøn i sin stil.
Organisationen opfordrer således til, at flyselskaberne i langt højere grad end i dag skal tilbyde passagererne, at de kan betale CO₂ kompensation allerede i booking processen.
I Tyskland benytter kun få passagerer sig af CO₂ kompensation, mens den er udbredt hos f.eks. SAS i Skandinavien og hos Spies’ flyselskab Thomas Cook Airlines.
BDL ønsker også, at EU skal gå aktivt ind i et forsøg på at gøre luftens motorveje mere effektive. I dag tager mange fly klima-skadelige omveje for at nå frem til tiden.
Endelig er flyselskabernes organisation klar til at lukke indenrigs-ruter i Tyskland, hvis de kan afløses af gode og hurtige jernbane-forbindelser.
Dette forslag har BDL lånt i Holland, hvor både flyselskabet KLM og regeringen direkte opfordrer folk til at tage toget på de korte ruter fremfor flyet. Det gælder f.eks. mellem Amsterdam og Bruxelles.
Hollænderne har også deres helt egne planer for at fremstille mere miljø-rigtigt flybenzin. KLM er således med i en første fabrik, der skal omdanne gammel spise-olie fra restauranter og kantiner til noget, passagerfly kan flyve på….
Skriv et svar