Under anden verdenskrig lykkedes det tyske kemikere at udvikle kunstigt brændstof, der kunne bruges i jager- og bombefly.
Det lykkedes aldrig at få sat en større produktion i gang, der kunne kompensere for de oliekilder i det sydlige Rusland og Rumænien, som nazisterne var afhængige af – og som den russiske hær nu blokerede.
Nu 70 år senere dukker fænomenet kunstigt kerosin – fagbetegnelsen for flybenzin – igen op. Men heldigvis under mere fredelige former.
Et raffinaderi i den nordtyske by Heide har genopdaget mulighederne i at producere kunstigt brændstof, og Lufthansa vil lade sine passagerfly på Hamborgs lufthavn bruge det om et par år.
Selve fremstillings-processen og de involverede grundstoffer er ”grønne”, men når det kunstige kerosin brændes af i en jetmotor forurener og støjer også som det brændstof, flyene anvender i dag.
Den store forskel er, at man ikke længere er afhængig af fossile brændstoffer – udvundet af olie. I princippet vil Lufthansa heller ikke – som bilister, rederier og flyselskaber i dag – være gidsel i olielandenes magtspil og pris-tryllerier.
Tog har det allerede, og personbiler og busser er hastigt på vej over til det – eldrift. Det vil slet ikke ske i samme tempo i luftfarten, og derfor er der voldsomt brug for at finde alternativer til de traditionelle olie-baserede brændstoffer.
De tyske raffinaderi mener nu at have en løsning. Også selvom den kun vil kunne dække en lille procentdel af behovet alene i den civile luftfart.
Om fem år skal produktionen kunne dække fem procent af forbruget i Hamborgs internationale lufthavn, der har en stor Airbus fabrik som nabo.
”Kerosyn100” hedder det nye brændstof, som industri-folkene i Heide har udviklet i samarbejde med forskere fra universitetet i Bremen.
Næste trin bliver at bygge en pilot-fabrik ved siden af det nuværende raffinaderi, der i forvejen fremstiller det ”gammeldags” kerosin på olie, som flyene i Hamborgs lufthavn tanker op hver dag.
Raffinaderiet har en kapacitet på 4,5 millioner tons rå-olie om året. Det svarer til behovet for olie, benzin, diesel og konventionel kerosin i hele den tyske delstat Slesvig-Holsten med knap tre millioner indbyggere.
Målet med Kerosyn100 er at give luftfarten mulighed for at opnå en CO2 neutral drift mange år, før elektriske motorer eller mere science-fiction agtige alternativert kan overtage flytransporten.
I øjeblikket forsøger flyselskaber som SAS sig med at opkøbe CO2 kvoter, der bliver en del af passagerernes billetpris.
Det er lidt som at tisse i bukserne: SAS køber sig til et bedre og mere grønt image, men i praksis forurener SAS flyene ikke mindre end før.
Så lyder tyskernes idé langt mere gennemført:
Produktionen af kerosyn brændstoffet skal nemlig drives af vind-energi. Ligesom Danmark er Slesvig-Holsten nemlig oversået med store vindmøller her og der og allevegne.
Overskuds-energien vil raffinaderiet købe fra elselskaberne og udnytte til en industriel proces, der godt kan minde lidt om folkeskolens fysik- og kemi-timer:
Strømmen fra vindmøllerne bruges til at splitte vand i sine grundstoffer brint og ili. Derefter tages brinten plus CO2 fra luften omkring os og bygger det hele sammen igen. Resultatet er en kulbrinte, der er kerosyn.
https://www.heiderefinery.com/en/
https://www.hamburg-airport.de/de/
https://www.lufthansa.com/dk/en/homepage
Skriv et svar