I USA ved alle, hvilket fly den amerikanske præsident benytter. Nemlig sin egen Air Force One.
Den special-indrettede Boeing 747-400 jumbo findes tilmed i flere eksemplarer, så der altid står en maskine klar, hvis præsidenten kunne komme i fare.
Donald Trump har tilmed bestilt tre nye Air Force One, som er ved at blive ombygget nu. De er af den seneste Boeing 747-800 type og er købt brugt. Selv det Hvide Hus skal spare penge.
De tre maskiner stammer fra et russisk flyselskab, der er gået konkurs. Det skete, før flyene blev leveret fra Boeing, så flyene er ikke slidt på nogen måde.
Air Force One er blevet portrætteret i tv-serier, og der findes tilmed en biograffilm, som bærer flyets navn. Derfor kender den halve verden det karakteristisk lakerede fly.
Nu har Tysklands kansler Angela Merkel også fået sin egen Air Force One. Igen i tre eksemplarer, fordi andre medlemmer af den tyske regering skal bruge flyet til rejser i udlandet.
Hvor Trump køber amerikanske fly fra Boeing, vælger tyskerne selvfølgelig Airbus. Tyskland er selv medejer af den europæiske fly-producent, og Airbus har en stor fabrik i Hamborg.
Der er også en anden forskel på USA’s og Tysklands indkøb af nye regeringsfly: De amerikanske Air Force One flyver stadig upåklageligt, mens de tyske ustandseligt er gået i stykker.
Tyskland har en række ældre Airbus A350 og A319 maskiner og nogle mindre business fly. De har været så slidt, at Angela Merkel flere gange har måttet tage rutefly, fordi ingen af regeringens egne maskiner var startklar. Ret pinligt for den politiske topchef for Europas største land.
I torsdags fik vores naboland mod syd så en moderne pendant til Air Force One. Det var den første af tre splinternye Airbus A350 langdistance fly.
Dem bestilte dem tyske regering i april sidste år som afløsere for først og fremmest to gamle Airbus A340 maskiner, der stod mere på jorden end befandt sig i luften.
Det tyske parlament bevilgede ni mllarder kroner (1,2 mia. euro) til formålet, og man overbeviste Airbus om, at maskinerne skulle leveres så hurtigt som overhovedet muligt.
Overrækkelsen foregik i Hamborg med alle store tyske medier til stede. I virkeligheden var den kun symbolsk, for hverken kansler Merkel eller hendes ministre kommer til at bruge den store Airbus A350 foreløbigt.
Lufthansa Technik fik maskinen fra Airbus i maj og er nu ved at gennemføre den tidskrævende ombygning af A350’eren fra passagerfly til regeringsfly.
Det betyder ikke kun, at mange sæder bliver hevet ud for at give plads til møderum og et rigtigt badeværelse.
Flyet udstyres også med en masse sikkerheds-elektronik, som hverken Lufthansa eller det tyske luftvåben vil tale om.
Det er nemlig flyvevåbnet såkaldte ”Flugbereitschaft”, som skal stå for driften af den nye maskine. Det er også militæret, der stiller med piloter og kabine personale.
Af samme grund var det ikke Angela Merkel, der tog imod det nye fly ved eventet i Hamborg, men Tysklands kvindelige forsvarsminister Annegret Kramp-Karrenbauer.
I de kommende uger skal den nye Airbus gennemføre en række testflyvninger, før den kan få sin endelige godkendelse.
Flyets militære ID bliver 10+03, mens dets officielle navn endnu ikke er afsløret. Formentlig opkaldes det efter en tidligere kansler. Det er en tradition for tyske regeringsfly.
Tyskland regner med, at flyet kan komme i drift i løbet af oktober. Det er tre måneder senere end planlagt, fordi ombygningen blev forsinket af Corona pandemien og problemer med levering af sæderne.
Oprindeligt var det planen, at Angela Merkel skulle tage 10+3 i brug i begyndelsen af juli, hvor Tyskland overtog formandskabet for EU.
De to andre A350, som Tyskland har bestilt, skal Airbus levere senest i 2022. Til den tid vil de gamle Airbus A340 maskiner blive sendt endeligt på pension.
Til sidst: Hvad flyver de danske ministre og kongehuset egentlig i, når de skal ud at rejse`?
Regeringen bruger normalt SAS, for her flyver den gratis – ligesom de royale. De har dog også mulighed for at rekvirere det danske flyvevåbens helikoptere og Bombardier Challenger forretningsfly….
(Indledningsfoto til artiklen: Lufthansa Technik)
Skriv et svar