Vi kender tog, som kører på diesel eller el. For sjov skyld kører der også enkelte veterantog på damp og kul. Det er dog mest for at minde unge danskere om, at vores land har haft en fortid med hyggelige, men stærkt forurenende futtog.
Mens vi i Danmark er sakket håbløst bagud med eldrevne fjern- og regional-tog og i stedet har kæmpet med, om nye tog overhovedet kunne køre – tænk på IC4 – er vores naboer mod syd meget længere i udviklingen mod grønne jernbaner.
Tyskland er således det første sted i verden, hvor brint-drevne tog med brændsels-celler er gået i daglig drift. Det sker på en rute i delstaten Niedersachsen, der forbinder byerne Cuxhafen, Bremerhafen, Bremerförde og Buxtehude.
De brint-drevne Coradia iLint togstammer kører for det lokale trafikselskab EVB -Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser – på en helt normal strækning. Forskellen er blot, at de nye tog forurener meget mindre end de normale.
Prøvekørslerne blev indledt tilbage i 2018 med et par enkelte togstammer. Testerne forløb så fint, at i alt 14 Coradia iLint tog nu kører med passagerer mange gange om dagen.
iLint er designet og bygget af den franske togfabrik Alstom, der også skal levere de nye Coradia Stream eltog til DSB. Måske danskerne skulle benytte forbindelsen til også at kigge på de mere fremtids-orienterede togtyper med brændsels-celler.
De nye Coradia tog udstøder kun vanddamp og kondenseret vand, der ikke generer natur og omverdenen som diesel-sod og lignende.
De tyske tog kan køre 1.000 kilometer på en tankfuld flydende brint, hvilket svarer nogenlunde til en hel dags trafik. Togene har en topfart på 140 kilometer i timen, men kører mestendels med mellem 80 og 120 km/t.
På stationen i Bremerförde står 64 tanke med brit, seks kompressorer og to brændstof-pumper til at servicere togene. I fremtiden er det planen, at man lokalt vil fremstille det flydende brint via elektrolyse og genbrugs-elektricitet.
Lige nu er fem Coradia iLint togsæt i daglig drift. Resten kommer på skinner inden årets udgang. De skal afløse 15 diesel-lokomotiver og på den måde spare 1,6 millioner liter diesel om året. Og nok så vigtigt – omverdenen skånes for 4.400 tons CO₂..
Alstom har i det hele taget medvind for sine brint-tog: Der skal således leveres 27 togsæt til storbyen Frankfurt i Tyskland, seks til Lombardiet i Italien og 12 til forskellige regioner i Frankrig.
Alstom har desuden gennemført prøve-projekter med togene i bl.a. Sverige, Østrig, Holland og Polen….
(Indledningsfoto til artiklen: (Foto: Sabrina Adeline Nagel / EVB))
Skriv et svar