Både tyske og danske nyhedsmedier har haft de store overskrifter fremme om det “genial” tiltag, som regeringen har taget ved at udstede måneds-billetter med tog over hele landet for bare ni euro. Det svarer til ca. 64 kroner.
Regeringen skyder 2,5 milliarder euro I projektet, der skal få flere mennesker til at bruge tog i sommerperioden i stedet for de mere forurenende personbiler og fly.
”9-Euro-Ticket” tilbuddet begynder på tirsdag den 1. juni og gælder i hele juni, juli og august. Både tyskere og udenlandske turister er velkomne til at udnytte denne billige måde at se vores store naboland på.
Naturligvis blev Deutsche Bahn (DB) belejret i samme øjeblik, salget af de billige billetter via togselskabets hjemmeside blev åbnet forleden dag.
De første tømmermænd er dog ved at melde sig nu kort før selve premieren.
Mange glemte nemlig at se det trykte med småt i lutter iver efter at sikre sig en togrejse til næsten ingen penge.
Billetterne gælder nemlig kun lokale og regionale togruter samt lokale busser og sporvogne. Ikke de hurtige intercity ruter, der forbinder de større tyske byer med hinanden.
Derfor risikerer man at skulle skifte tog adskillige gange på turen fra f.eks. Hamborg til München.
Hvad der normalt varer tre til fem timer i et behageligt sæde i et lyntog, kan nu let tage hele dagen. Bogstaveligt talt, fordi der skal stiges på og af langsomt kørende tog, som stopper ved hver eneste flække langs sporet undervejs.
Det kan selvfølgelig være en spændende måde at lære Tyskland at kende, snakke med mange tyskere undervejs og se smukke landskaber glide forbi i adstadigt tempo. Omvendt skal man også være forberedt på mange ophold på kolde perroner, forsinkelser, aflysninger.
”9-Euro-Tickets giver heller ingen plads-reservation, så man risikerer at skulle med overfyldte tog. De billige billetter gælder også udelukkende anden klasse.
Adskillige tests, somstore tyske medier har foretaget i den seneste uge for at afprøve sommerens tilsyneladende bedste rejse-tilbud, advarer mod disse fælder undervejs.
Omvendt fremhæver de, at man kommer til at rejse som i gamle dage. Nærmest hyggeligt, selvom dette ord ikke findes i det tyske sprog.
Altså: Den nye ”9-Euro-Ticket” månedskort kan købes online på Deutsche Bahns hjemmeside her, gennem Deutsche Bahns app, i 5.500 billet-automater og i godt 400 DB rejsecentre i Tyskland.
Billetterne gælder IKKE Deutsche Bahns netværk af IC, ICE og EC fjerntog – ejheller fjernbusser. Kun lokale og regionale tog, busser og sporvogne.
Man skal også være opmærksom på, at de billige togkort gælder fra den første i hver måned. Ikke en vilkårlig dato i juni, juli og august.
Deutsche Bahn har indsat ekstra tog og personale for at imødekomme den store efterspørgsel, men måtte fredag indrømme, at ikke alle detaljer omkring ”9-Euro-Tickets” har været lige klare og skal løses hurtigst muligt.
F.eks kører en del tyske tog med dobbelt identifikation som både IC og regional. Kan man så bruge ”9-Euro-Ticket”, eller skal man ofre den langt højere pris?
Når man ser bort fra alle disse små irritations-momenter og ellers har rigtigt god tid til at køre i tog i Tyskland, er ”9-Euro-Ticket” en fantastisk mulighed for at lære vores store naboland mod syd at kende.
I år forventer Tyskland i øvrigt at sige ”Hallo” til omkring 2,5 millioner danske turister, der overnatter mindst én dag.
Tallet er reelt meget større, fordi éndags-besøgende i bil ikke er medregnet – og dem er der mange af. Heller ikke danskere, som overnatter via Airbnb, er med i tallet.
Danske bilister i Tyskland kan i øvrigt glæde sig til langt billigere benzin end hjemme i Danmark. Fra den 1. juni koster en liter brændstof op til fire kroner mindre….
(Indledningsfoto til artiklen: Uwe Miethe / Deutsche Bahn)
Skriv et svar