COVID-19 er en ond størrelse. Ikke bare over for mennesker, men over for den globale rejsebranche og turismesektor – og mange andre brancher.
Rejselandet Tyskland bløder også. Dog var det positivt, at danskere igen kunne rejse til Tyskland fra juni og frem. Det hjalp lidt på en meget vanskelig situation.
Den tyske rejsesektor begyndte ellers 2020 i fuld fart. Januar og februar viste høje danske overnatningstal syd for grænsen.
Men som bekendt holdt Corona virusset sin entré i Danmark ultimo februar og i begyndelsen af marts. Med en nedlukning af landet og lukning af grænserne som konsekvens.
Tyskland, der traditionelt er et af danskernes største rejselande, måtte derfor acceptere en nedgang i antal overnatninger med 95 procent i april og maj i forhold til året før.
Lidt lys i mørket kom først i juni, hvor faldet i overnatninger ”kun” var 74 procent – sammenlignet med samme måned for et år siden.
”Overnatningstallet for juli måned er endnu ikke gjort op, men et kvalificeret estimat er en reduktion i antallet af overnatninger på cirka 70 procent. Det går stadig i den rigtige retning, selvom vi holder vejret. Situationen i verden er på ingen måde stabil, og smittetallet i Europa er desværre på vej op igen,” siger turistchef Bo Schou Lauridsen fra Tysk Turist Information.
2019 var det bedste år nogensinde i overnatninger og ankomster fra Danmark til Tyskland med over 3,4 millioner overnatninger. Dermed kommer rejselandet Tyskland fra et rekordår. Lige nu må det føles som tilføje ”højt at flyve, dybt at falde”.
Selvom Danmark var det land i Europa, der hurtigst kom sig efter det første Corona chok, ser man stadig næsten ingen udenlandske turister på gaden i de større byer.
Det er gift for omsætningen i butikker, restauranter, hoteller og oplevelses-industrien. Det viser også med al ønskelig tydelighed, at man svært kan opleve uden turister.
Syd for grænsen er det endnu værre. Det skyldes, at Tyskland traditionelt holder mange af verdens store messer, konferencer og kongresser.
De er alle blevet aflyst i traditionel form, men forsøges gennemført virtuelt. Det fylder bare hverken hoteller, passagerfly eller restauranter.
Dertil kommer, at de store hotelkæder i Tyskland normalt lever af forretnings-rejsende. Overskuddet fra dem bruges til at gen-investere i turist-hoteller, feriecentre osv
”Danmark er et af Tysklands vigtigste turist-markeder og har vist positive takter her i sommer. Derfor vil danskerne kunne opleve en stigning i tysk markedsføring over for både turister og forretningsfolk, mens mange andre lande må acceptere en nedgang,” forklarer Bo Schou Lauridsen.
Et første eksempel er det store cykel-arrangement fra København til Berlin, som Tysk Turist information har gennemført i samarbejde med TV2 Vejret….
(Indledningsfoto til artiklen: Yan Revazov / DZT)
Skriv et svar