Tyskerne har altid været et land med stort flyver-tradition. Tænk blot på første eller anden verdenskrig, hvor Tyskland udviklede nogle af verdens mest banebrydende fly-designs. F.eks. Messerschmidt ME-262 som det første militære jetfly.
Tyskland bygger mange passagerfly i dag. De er bare ikke tyske, men fælles-europæiske. På en stor fabrik i Hamburg samler Airbus bl.a. sin bestseller A320.
Det er bare ikke et rigtig tysk fly. Det har vores sydlige naboer flere gange forsøgt på at få etableret via Dornier, der også var en af de store producenter under anden verdenskrig. Først og fremmest af to-motorede bombefly.
I en kort periode fra 1991 til 2000 byggede Dornier med rimelig succes det lille Dornier 328 passagerfly med turboprop-motorer. 217 eksemplarer blev solgt af 328’eren, som typisk har plads til mellem 30 og 32 passagerer.
Den største bruger af Dornier 328 i dag er det amerikanske luftvåben, der kalder sine maskiner for C-146A.
Danmarks Sun Air ligger på andenplads med 16 Dornier 328 fly i sin flåde, mens maskinen også er populær hos det skotske flyselskab Loganair. Omkring 120 af de 217 fremstillede Dornier fly skal stadig være i drift.
I dag blev et uge-gammelt rygte så helt officielt. En investor-gruppe vil puste nyt liv i Dornier 328. Flyet skal samles på en ny-opført fabrik ved den østtyske lufthavn Leipzig/Halle. Udviklingen foregår i Bayern, hvor den oprindelige Dornier 328 også blev skabt.
Det genoplivede passagerfly skal hedde Dornier D328 Neu og selvfølgelig være helt up-to-date med moderne propeller-motorer med lavt benzin-forbrug.
Cockpittet bliver modificeret til nutidens digitale stand. Skroget forlænges samtidig, så der bliver plads til 39 passagerer.
Den nybagte flyfabrikant DRA vil overgive det første Dornier D328 Neu til et flyselskab i 2023, og ifølge tyskerne skal flere interessenter have meldt sig.
Med turboprop motorer både forurener og støjer Dornier D328 Neu mindre end jetfly. Derfor spås netop denne type fly en stor fremtid på de kortere ruter i Europa.
DRA forventer, at der vil være et marked for over 4.000 passagerfly med mellem 30 og 40 sæder. I den kategori har Dornier D328 Neu ingen direkte konkurrenter med en nyere model fly….
Skriv et svar