I USA er Uber kæmpestort, og derovre kan man bruge taxa-tjenesten til meget andet end at blive kørt fra ét sted til andet af en chauffør – f.eks. til at hente madvarer og take-away for kunderne. Eneste krav var, at man havde Uber app’en på sin mobiltelefon.
I Danmark har vi måttet undvære Uber i otte år, efter at et samarbejde mellem de etablerede taxi-selskaber, fagbevægelsen og en række venstrefløjs-partier fik presset Uber ud af det danske marked.
Inden da havde Uber kørt alternative taxaer i privatbiler fra 2014 til 2017 i specielt København. Modstanderne blev bl.a. støttet af Skat, der fandt ud af, at 99 procent af chaufførerne ikke betalte korrekt skat af deres indtægter.
Nu gør Uber så comeback. Det sker i samarbejde med det københavnske taxaselskab DRIVR, og de første Uber vogne kører ud på hovedstadens gader og veje fra i dag tirsdag.
Partnerskabet betyder, at Uber ikke bruger privatbiler i sin nye danske satsning. I stedet er det DRIVR’s taxaer, der kan bestilles via Ubers app. Chaufførerne skal også være professionelle. Ikke studerende, der kører Uber som et lille bijob.
Samarbejdet med Uber giver DRIVR adgang til en database af kunder, der tæller 161 millioner aktive medlemmer verden over. I fjerde kvartal af sidste år kørte Ubers 7,8 millioner chauffører 2,8 milliarder ture.
Ifølge DRIVR’s hjemmeside skal over en million danskere have Uber app’en liggende på deres mobil. De bruger den, når de rejser i udlandet.
Den praktiske brug af det nye Uber skal minde om almindelige danske taxaer. Bl.a. er prisen for køreturen bestemt på forhånd.
Desuden kan kunderne se i deres app, hvor Uber / DRIVR taxaen befinder sig rent fysisk, når man bestiller vognen. Også navnet på chaufføren fremgår.
Fra starten bliver Uber dog ikke helt så alsidig i Danmark, som man f.eks. ser det i USA. Men Uber kan mere end bare taxaer.
Uber har nemlig indgået et samarbejde med Lime, der udlejer el-cykler og el-løbehjul. De vil også fremover kunne bookes via Uber app’en….
(Indledningsfoto til artiklen: DRIVR)
Skriv et svar