Normalt tænker de fleste på store flydende byer med plads til tusinder af passagerer, når talen falder på krydstogtskibe.
Helt ærligt er det også den type skibe, der får mest omtale. De er jo de mest imponerende med deres adskillige restauranter, swimmingpools, egne teatersale og kasinoer.
Omvendt må man ikke forklejne det store og voksende marked for krydstogter på Europas store floder eller for den sags skyld Mississippi i USA.
Der er her, at rederiet Viking River Cruises har sit speciale, selvom det også har en flok store ocean-gående krydstogtskibe i sin flåde.
Det er dog floderne, som Viking vil satse stærkt på i de kommende år. Derfor har rederiet netop bestilt 10 ekstra flod-skibe hos det tyske Neptun Werft i Rostock-Warnemünde.
Otte af dem er de såkaldte Longships, der kan sejle på Europas større floder i bl.a. Tyskland, Østeuropa og ind i Rusland. Disse skibe er 135 meter lange, hvilket er det maksimalt tilladte.
Dertil kommer to kortere versioner af de fladbundede krydstogtskibe. De er 10 meter kortere end storesøstre, fordi de skal sejle på den franske flod Seinen og gennem Paris, hvor pladsforholdene er mere trange end f.eks. på Rhinen og Donau.
Viking River Cruises råder over 65 flod-skibe. De nye er teknisk mere moderne og udstyres med et hybrid batteri-system som supplement til de diesel-elektriske motorer.
Store batterier ombord kan lagre strøm til perioder med spids-belastning om bord, så brændstof-forbrug og forurening kan reduceres. Også andre rederier som f.eks. A-Rosa benytter tilsvarende hybrid-systemer.
De nye flod-krydstogt-skibe skal bygges til Viking i Rostock ved Østersøen frem til 2026….
(Indledningsfoto: Viking River Cruises)
Skriv et svar