Hvis I synes, det er slemt at stå i kø i måske fem-ti minutter i en dansk lufthavn, når det er travlest – så vær glad for, at I ikke skal rejse fra Heathrow i London.
To en halv time var gennemsnittet i juli måned, selvom Heathrow ledelsens mål er maksimalt 45 minutter ved paskontrollen.
Det mål kunne Heathrow kun opfylde på én dag i juli. På det andre 30 dage var ventetiden meget længere.
Den 6. juli var køerne allerlængst. Da måtte rejsende fra uden for Schengen området – altså ikke passagerer fra danske afgange – overleve ventetider på op til 2 timer og 36 minutter ved Heathrows paskontrol.
Dagen før – den 5. juli – havde Heathrow den travleste dag i sin 72-årige historie. 262.000 passagerer gik den søndag igennem gatene. I hele juli var passagertallet på 7,8 millioner. Til sammenligning havde Københavns Lufthavn x,x mio. passagerer i juli.
Kritikken er ofte haglet ned over Europas største lufthavn. Især paskontrollerne er så tidskrævende og in-effektive, at de er medskyldige i, at mange flyafgange fra Heathrow bliver forsinket.
Naturligvis har de store flyselskaber i Heathrow også brokket sig. British Airways har klaget direkte til den engelske regering for at få gjort noget ved tingene:
”I en tid, hvor alle briter er usikre om fremtiden efter Brexit, må Heathrow ikke sløje af. Tværtimod skal lufthavnen indføre klare forbedringer. Ellers får Heathrow det svært i konkurrence med andre store internationale lufthavne,” siger Alex Cruz, der er topchef i British Airways.
Han bakkes op af sin kollega hos Virgin Atlantic:
”Situationen er helt uacceptabel. Det går slet ikke, at rejsende udefra mødes med et første indtryk af London og Storbritannien som et sted med kaos, ventetider og uendelige køer,” siger Craig Kreeger fra Virgin.
Skriv et svar