Ofte kan der være meeeget langt fra direktør-etagen i store virksomheder og ned til de ansatte ”på gulvet.”
Sådan er det i mange industrier og bestemt ikke kun i de virksomheder, der bliver portrætteret sammen med deres topchef i den populære tv-serie ”Undercover Boss.”
Hos Lufthansa har flyselskabets topchef Jens Ritter besluttet sig til at lege undercover boss I virkeligheden for at opleve arbejds-betingelserne hos kabine-personalet.
Det kaldes ofte for flyvende tjenere og servitrusser af nedladende passagerer. Kan det virkelig være rigtigt, ville Ritter vide.
Han indtog jobbet som topchef i Lufthansa for et år siden efter en mangeårig karriere i det tyske flyselskab:
Ligesom chefen for hele Lufthansa Group koncernen Carsten Spohr har Jens Ritter arbejdet som pilot i sin tidligere karriere.
Helt fremmed kan arbejdsbetingelserne for personalet på den anden side af cockpit-døren derfor ikke have været for ham.
Jens Ritter tog alligevel beslutningen om at prøve og blev via flyselskabets HR-afdeling placeret som ”ekstra crew medlem” på Lufthansa ruter mellem Bahrain, Frankfurt og Saudi Arabiens hovedstad Riyadh for godt en uge siden.
Direktøren har efterfølgende berettet om sine erfaringer I flykabinen på sin LinkedIn profil. Inklusive fotos af ham, hvor han mixer cocktails, serverer kaffe til passagerne og til sidst poserer sammen med resten hele besætningen på flyet.
”Nogle gange er det nødvendigt at ændre perspektiv for at få ny viden. Jeg har fløjet i mange år, men har aldrig haft muligheden for at arbejde som kabine-ansat,” skriver Ritter i et indlæg i det sociale medie:
”Jeg blev overrasket over, hvor meget der skal organiseres på en flyvning. Især, når noget ikke går helt som planlagt. Jeg havde ikke regnet med, at jeg ville lære så meget nyt på så få timer,” fortsætter han.
En af de nye erfaringer, han gjorde, var, hvor svært det kan være at smile, charmerende og opmærksom på passagererne, når ens biologiske ur siger, at man egentlig burde sove. Dét havde han ikke oplevet på samme måde, da han fløj som pilot.
Til sidst tilføjer Lufthansa bossen, at det fremover bliver anderledes at tage beslutninger på chefkontoret efter at have oplevet arbejdslivet som kabine-ansat.
Under flyveturen blev Ritter bl.a. udsat for de uventede øjeblikke, når måltider, som egentlig skulle serveres til passagererne, slet ikke var kommet med ombord.
Lufthansa bossen hjalp først på Business Class den ene vej på ruten og flyttede derefter ned på Economy Class den anden vej.
Jens Ritters indlæg på LinkedIn er blevet læst flittigt. Det har fået over 450 kommentarer og flere end 6.000 reaktioner.
En LinkedIn læser spørger bl.a. Lufthansa-chefen om, hvorvidt der var ting, som han kunne se skulle forbedres hos kabine-personalet.
Ritter svarede, at han vil fokusere stærkere på stabilitet og pålidelighed hos sine ansatte, ligesom passagererne skal føle sig ”mere set, værdsat og psykologisk trygge.”
I øvrigt er Jens Ritter ikke den første chef for et flyselskab, som har deltaget i en undercover praktik hos sine underordnede. I maj gjorde KLM’s administrerende direktør Marjan Rintel noget lignende….
(Indledningsfoto til artiklen: Jens Ritter / LinkedIn)
Skriv et svar