Oplevelser, bæredygtighed, autencitet og prisen. Druk hele natten og en solbrun krop betyder meget lidt – når man er mellem 18 og 35 år og planlægger sin næste ferie.
Penge er selvfølgelig altid et ”issue”, når man er under uddannelse. Kroner og ører er det klart vigtigste element for unge, der vil rejse på ferie. Men kroner og ører ikke helt så vigtige som før.
I 2019 siger to af tre mellem 18 og 35 år (66 pct), at prisen er det vigtigste, når de bestiller en ferierejse. For et år siden var det 73 pct.
Ferierejsen kommer ind på en sikker andenplads i de unges økonomiske prioriteringer. En klar nummer ét er opsparing og investeringer. Det siger 68 pct.
Men knap halvdelen vil altså ud at rejse. Det vil 46 pct. At komme til udlandet i et par uger er langt vigtigere end at købe ny kosmetik (33 pct) eller at indrette sit hjem med nye møbler og elektronik (28 pct).
Tallene stammer fra Spies’ nye ”Ferierapport 2019”, der blev offentliggjort i går. Rapporten giver et fint snapshot af både danskeres, nordmænds, finners og svenskeres ferielyster lige nu.
I går præsenterede Trends & Travels nogle af de overordnede trends fra Spies rapporten. I dag følger vi op med et kig på de unge danskeres forventninger til en ferierejse.
Ordet ”autencitet” ser ud til at være central i denne sammenhæng. Unge mellem 18 og 35 år vil opleve kultur og de ægte lokale, når de er ude at rejse.
Fest og ballade eller en nøddebrun kulør efter seks timer på stranden hver dag var måske målet for ferien for nogle år siden. Det er det ikke længere i 2019.
Tager man til de store ferie-destinationer her til sommer, vil man uden tvivl finde beviser på det modsatte alle vegne. Men Spies-rapporten giver tydelige indikationer på, at charter-rejser er under forvandling
Det ser man f.eks, når over en tredjedel (35 pct) af de unge erklærer, at den vigtigste grund til køb af en ferierejse er at opleve den lokale kultur.
De 18- til 35-årige vil møde de ægte lokale mennesker, og de vil spise lokal mad af gode råvarer. Ikke burgere eller spaghetti med kødsovs.
For de unge, der demografisk set kaldes Generation Z og Millenials, er det også vigtigt at realisere en drøm eller bruge tid på deres interesser, når de er på ferie.
Det kan være lige fra at dyrke yoga og surfing til at deltage i kurser. Ferie kan sagtens være lig med at lære noget nyt – fortæller Spies analysen.
Som for alle andre generationer er vejret selvfølgelig en vigtig faktor for at rejse udenlands, når man er ung. Varme og vejr fremhæves af 43 pct. af de unge, men ikke for at ligge og brænde i solen.
Kun seks pct. finder det tiltrækkende at slikke sol i en liggestol eller på et badehåndklæde, når de bestiller deres ferierejse. Kokos-oliens glans-periode er med andre ord forbi.
Generation Z og Millenials ser snarere ferien som en anledning til at komme til kræfter efter en stresset hverdag. Samvær med venner og familie er vigtigere end sol og party.
Den trend bekræftes af en undersøgelse, som analysefirmaet YouGov foretog for nylig for Spies. Den afslører, at kun tre pct. af de unge voksne ser det at feste og besøge natklubber som feriens hoved-formål.
45 pct siger, at de ikke drikker mere alkohol på ferien, end de gør derhjemme. Sene party-nætter er tilsyneladende på vej ud, mens smoothies, veggie-alternativer på hotel-menuen og gode trænings-faciliteter er in.
De nye generationer af ferie-rejsende passer godt på deres helbred. For 33 pct. af de unge er det vigtigt at fokusere på trænig og at spise sundt, når de rejser udenlands….
Skriv et svar