Det er bestemt ikke kun de halvgamle, som brænder for at komme ud at rejse igen efter to års Corona indelukning.
Også de unge mellem 18 og 24 år – den såkaldte Generation Z – vil hellere end gerne tage på ferie sydpå, hvis bare de havde råd.
Hver fjerde i den aldersgruppe – mere præcist 26 procent – vil bruge flere penge på at rejse i de kommende 12 måneder.
I den forbindelse bruger danske og nordiske unge sociale medier meget mere til at hente inspiration til deres næste rejsemål, end jævnaldrende gør i de fleste andre lande.
21 procent af de unge i Skandinavien kigger i sociale medier for at få ideer og gode råd til ferie-planlægningen. Hos de ældre – altså dem over 25 år – er det kun 12 procent.
Modsat bruger færre danske og nordiske unge specielle rejse-shopping-sider på nettet i deres søgen efter feriemål. Det gør kun 14 procent af de 18- til 24-årige mod 28 procent hos de ældre.
Tallene stammer fra den nye ”Youth of Today, Travel of Tomorrow” rapport fra analysebureauet YouGov. Rapporten er international og prøver at undersøge, hvordan tidens unge har det med a rejse.
Rapporten afslører også, at penge er danskernes vigtigste argument for at rejse eller lade være eller i valget af ferie-destination.
Pengene betyder dog relativt mindre for Generation Z – i hvert fald ikke i valget af rejsemål. Her er natteliv og fest-mulighederne vigtigere. Det siger 15 procent af de unge.
Sport som ski eller surfing har også betydning for mange unge. Aktiv ferie er trendy og er vigtig for 16 procent af de 18- til 24-årige. Sport og motion står kun i forgrunden for 10 procent af dem over 25 år.
Endelig bekymrer de lidt mere voksne sig betydeligt mere om sundheds-risici ved at rejse i dag. Er der mon stadig fare for at hente sig en ny Corona virus i udlandet.
Den bekymring har 39 procent af de over 25-årige, viser YouGov analysen. Hos de unge har kun hver fjerde – 26 procent – sundheden i tankerne, når de tager ud at rejse….
(Indledningsfoto til artiklen: Pexels / Pixabay)
Skriv et svar