Verdens tredje-største flyselskab – amerikanske United Airlines – har for tiden voldsomt travlt med at udskrive checks til store ny-indkøb.
For et par uger siden bestilte United således hele 270 nye passagerfly til de korte og mellemlange distancer. 200 ekstra Boeing 737 MAX modeller plus 70 Airbus A321neo maskiner.
I går fulgte United så op med at underskrive en kontrakt om køb af 100 elektriske fly fra den lille svenske fabrikant Heart Aerospace. United sikrede sig samtidig en option på 100 ekstra.
Aftalen har været kendt i et stykke tid, men den fik først virkning fra i går. De 100 elfly af typen ES-19 skal flyve hos Uniteds partner Mesa Airlines, der har specialiseret sig i regionale ruter i USA.
Heart Aerospace er i fuld gang med at udvikle flytypen, der får plads til 19 passagerer. De skal komme i drift senest i 2026 og har en begrænset rækkevide på 400 kilometer.
United Airlines har et erklæret mål om at udrydde alle drivhus-gasser og forurening fra sine fly frem til 2050. I den forbindelse vil United ikke benytte CO2 kompensations-programmer, som mange andre flyselskaber benytter – inklusive SAS.
Svenske Heart bruger samme batteri-typer, som kendes fra elbiler – blot i større format. I stedet for jet-turbiner bruges elmotorer.
United oplyser, at selskabet har mindst 100 indenrigs ruter i USA, hvor de elektriske fly kan indsættes om fem år….
(Indledningsfoto til artiklen: United Airlines)
Skriv et svar