Genbrug er altid godt. Også når vi taler om fly og luftfart.
Alligevel kommer det som en lille overraskelse, at fordums første overlyds-passagerfly – Concorden – nu dukker op igen. Som et kostbart armbåndsur.
15 år er der gået, siden det sidste Concorde var i luften. Her i 2018 er det samtidig 52 år siden, at det elegante og lynhurtige fly gik i tjeneste hos Air France og British Airways.
Det benytter den schweiziske urfabrik Bremont nu til at lancere et særligt supersonisk armbåndsur, der er fremstillet af metal fra et Concorde fly. Mere præcist fra British Airways’ Concorde Alpha Bravo.
Concorden var engang jetsettets flagskib. Den kunne opnå hastigheder på Mach 2.04 eller 2.180 kilometer i timen.
Passagerer med tegnebogen i orden kunne på den måde flyve fra London til New York eller den modsatte vej på 3,5 timer. I dag tager flyveturen den dobbelte tid.
Ombord i det tynde aluminiums-rør var der plads til mellem 92 og 128 passagerer, der kunne nyde First Class luksus og service på tværs af Atlanten. På andre ruter kom Concorde aldrig i brug.
Det skyldtes bl.a, at ingen lande ville udsætte deres indbyggere for braget, når Concorde brød igennem lydmuren. Det måtte derfor ske over Atlanterhavets vand.
Concorde var et teknologisk mesterværk, der først nu – 50 år senere – ser ud til at blive kopieret. I hvert fald er flere flyfabrikker inklusive Boeing, Lockheed og sågar NASA i gang med at udvikle nye supersoniske passagerfly.
Til gengæld kunne Concorde aldrig imponere flyselskabernes økonomichefer. Det elegante fly kostede utrolige summer at holde i drift. Samtidig steg oliepriserne voldsomt i 1970’erne – ligesom nu.
Det gjorde de meget svært at tjene penge på Concorde. Medmindre man brugte flyet som prestige objekt, som England og Frankrig gjorde. I sidste ende blev der kun solgt 12 eksemplarer til Air France og British Airways.
De smukke og de rige – og naturligvis travle forretningsfolk – elskede Concorde. De nød at flyve hurtigere end en geværkugle i en højde af 18 kilometer.
Prisen var derefter. I 1997 kostede en returbillet fra New York til London f.eks. 7.995 USD (ca. kroner). Det var 30 gange mere end den billigste flybillet på samme rute.
Concorde eventyret fik imidlertid en drastisk slutning, da Air France Flight 4590 brød i brand under starten fra Charles de Gaulle lufthavnen den 25. juli 2000. Flyet styrtede ned i den nærliggende landsby Gonesse, hvor den dræbte 109 mennesker ombord og fire personer på jorden.
Air France og British Airways besluttede at lukke for de sidste Concorde flyvninger tre år efter. Officielt var begrundelsen faldende passagertal efter ulykken i Paris, stigende omkostninger ved vedligeholdelsen og folks generelle angst for at flyve efter 9-11 katastrofen i New York.
Under hånden hed det sig, at årsagen var en helt anden. Flyselskaberne kunne tjene mange flere penge ved at flyve First Class passagerer over Atlanten i større og langsommere Boeing 747 jumboer.
Men tilbage til det nye Supersonic schweizer ur, som denne artikel egentlig skulle handle om.
Det er bygget af metal fra Concorde G-BOAB eller Alpha Bravo, der var det sidste, som British Airways ejede.
Maskinen blev leveret til flyselskabet i maj 1976 og satte kort efter en ny distance verdensrekord ved at flyve 7.347 km nonstop fra Washington DC i USA til Nice i Sydfrankrig.
Samme Alpha Bravo Concorde servicerede gennem flere år ruten fra London til New York og Seattle. Fodbold-interesserede vil måske vide, at samme fly transporterede det engelske landshold hjem fra VM 1998 i Frankrig.
Bremont hævder, at det nye Supersonic ur fremtræder i et typisk design fra 1970’erne. Her er der ikke noget digitalt lir overhovedet. Uret er håndbygget og mekanisk, men altså bygget af metal fra en ægte Concorde. Det gør det til en sjældenhed, som vil være eftertragtet hos samlere. Både dem, der elsker ure og dem, som er vilde med flyvning og Concorde.
Man kan købe Bremont Supersonic med urkasse i forskellige metaller og farver. Urskiven er dog i alle tilfælde hvid. I helt præcis samme ”Sunray Silver White”, som også Concordes skrog var lakeret i. Urviserne er tilsvarende i blåt som en hyldest til farverne på British Airways’ fly.
Under urglasset i safir-krystal kan man se en dekorativ ring med indskriptioner i. Den er lavet af Concorde metallet og viser flyets produktions-nummer, ID registrering, antal år i service, antal af overlyds flyvninger og flyets tophastighed.
Motoren i Bremont Supersonic er en BE-11M konstruktion med 33 juveler og manuelt optræk. Den ligger i en 43 millimeters urkasse af rustfrit stål, hvidguld eller rosa guld. Uret er vandtæt ned til 100 meters dybde og har gennemsigtigt glas både på over- og underside.
Bremont Supersonic kommer med en urrem i Connolly læder, som enten fås i Concorde blå eller i brun alligator. Uret fremstilles i kun 300 eksemplarer. Det koster mellem 12.495 og 23.995 USD. Det svarer til ca. 83.500 og 160.000 kroner.
Flyv ur flyv….
…………..
Skriv et svar