Trods 9,12 millioner registrerede Corona tilfælde, 230.000 døde og 100.000 nye smittede i det seneste døgn har USA besluttet at åbne for krydstogter igen.
Krydstogt-skibene kan i princippet sejle ud med passagerer fra i morgen den 1. november. I praksis vil det dog næppe ske før i midten af december eller måske først efter nytår.
Rederierne skal nemlig først gøre deres skibe klar, som har ligget ubeskæftiget i havn i et halvt år. Besætninger skal hyres eller indkaldes, og passagerer orienteres om, at nu kan de komme på krydstogt igen.
Desuden skal alle passagerer og besætninger Corona testes, før de kan komme ombord. Det vil kræve etablering af nye test-faciliteter i alle amerikanske krydstogt havne.
De første sporadiske hav-krydstogter har været i gang i Europa i en måneds tid – med skiftende succes. Det har fået de store krydstogt-rederier til at lægge ekstra pres på de amerikanske myndigheder.
De har nu givet efter – først og fremmest CDC, der er USA’s svar på det danske serum institut. CDC har i går fredag ophævet sin “No Sail” ordre, der har forbudt krydstogter i amerikanske farvande siden den 14. marts.
Den nye tilladelse kalder CDC for en ”Conditional Sail Order” – altså et ok med forbehold. De store krydstogt rederier vil gradvist få lov til at sejle igen fra i morgen.
Blandt betingelserne fra myndighedernes side er, at hvert krydstogtskib skal gennemgå en simulation, hvor en smitte ombord bliver ”test-sejlet”.
Desuden skal skibene tjekkes i alle ender og kanter for at se, om de overholder de strammere regler for social afstand og smitte risiko.
Har et skib klaret alle disse sundheds-relaterede eksaminer, får det et ”COVID-19 Conditional Sailing Certificate”. Først da kan det lette anker med gæster ombord.
Som nævnt skal alle passagerer testes for Corona inden ombord-stigning. Det samme gælder personale og besætning, der samtidig skal gennemgå nye test hver eneste uge.
Endelig skal hvert eneste skib have en underskrevet aftale med alle de havne, det anløber. Aftalen skal sikre, at havnebyerne har faciliteter klar til at sætte passagerer og besætning i karantæne.
Desuden skal de have hospitaler klar, hvis en eller flere ombord på krydstogtskibet har brug for evakuering og indlæggelse.
Mens første fase af Corona krisen har stået på, måtte krydstogt rederierne holde hundreder af skibe i havn. Det har kostet milliarder af kroner i mistede indtægter, og flere rederier har brugt det som anledning til enten af sælge eller skrotte ældre fartøjer.
De fleste store rederier har samtidig indført egne Corona regler for at stå parat, når og hvis krydstogtskibene igen skulle få lov til at stikke til søs.
Reglerne har f.eks. omfattet langt færre passagerer ombord end normalt, Corona tests, løbende målinger af krops-temperaturer, krav om mundbind på samt indretning af særlige afsnit på skibet, hvor smittede passagerer og personale kan isoleres uden berøring med andre.
Spørgsmålet er nu, hvor mange rederier der når at få sendt skibe til havs inden jul, bare fordi tilladelsen nu er kommet fra den amerikanske regering.
Rederierne har nemlig langt hen ad vejen sløjfet deres fartplaner for 2020 og satser nu på at vende tilbage næste år….
(Indledningsfoto til artiklen: Britta van Elk / Pixabay)
Skriv et svar