Passagerer har ret til erstatning fra flyselskabet, hvis f.eks. en kop med varm kaffe vælter undern flyvningen og giver den rejsende forbrændinger eller skoldning-
Det har EU-domstolen i Luxembourg bestemt og samtidig præciseret, at erstatningen kun gælder, hvis passageren ikke selv har væltet koppen eller beholderen ved egen klodsethed.
Vælter koppen derimod, fordi kabine-personalet har sat den et dumt sted, eller flyet foretager sig en bevægelse – f.eks. et lufthul – er det flyselskabets ansvar.
Baggrunden for den nye EU-dom (C-532/18) var en ung pige, der på en flyvning fra Mallorca til Wien oplevede, at en op varm kaffe, som flypersonalet havde stillet på klapbordet foran hende, væltede. Pigen led forbrændinger på overkroppen.
Pigen krævede erstatning af flyselskabet Niki, der ikke eksisterer længere. Sagen har taget flere år at gå igennem flere østrigske rets-instanser, inden den nåede EU-domstolen.
Niki nægtede at betale, fordi der ikke var tale om et uheld, der var forårsaget af flyselskabet eller dets medarbejdere. Sådan så de øverste dommere ikke på sagen.
Da passageren samtidig ikke bevisligt havde opført sig klodset, var uheldet flyselskabets ansvar. Pigen kan nu se frem til en erstatning på 8.500 euro, selvom den nok kan være svær at få fra Niki. Det østrigske flyselskab er nemlig lukket i mellemtiden….
(Indledningsfoto til artiklen: SDE/ Unsplash)
Skriv et svar