Gennem snart to år er Boeing fløjet fra den ene krise ind i den anden. Hvis det ikke havde været for de store ordrer, som Boeing løbende henter på militærfly og satellitter, ville det have set sort ud for verdens (engang) største flyfabrikant.
Hovedforklaringen på Boeings nedtur har selvfølgelig været MAX-udgaven af det populære B727 passagerfly, der fik startforbud over hele verden i marts 2019 efter to fatale flystyrt.
Først for et par uger siden fik Boeing 737 MAX start-tilladelse igen. De første ruteflyvninger med de forbedrede MAX fly foregår i USA hen over jul og nytår, mens Europa ventes at gå på vingerne i løbet af januar.
Flyselskaberne begynder også at tro på Boeing og MAX igen.
I hvert fald har Ryanair øget sin bestilling af 737 MAX-200 maskiner op til 210 styk. De første maskiner skal leveres til foråret.
Lige før jul fulgte Alaska Airlines i USA efter.
Det hurtigt ekspanderende flyselskab, der i dag har hovedsæde i Boeings hjemby Seattle, vil erstatte alle sine Airbus A320 fly med nye MAX’er. Straks efter sendte Alaska 20 Airbus maskiner på pension.
Med den nye ordre kommer USA’s femte-største flyselskab op på at have 120 MAX fly på. En vigtig julegave for Boeing. På flere måder.
Dels luner det naturligvis i Boeings slunkne pengekasse at få nye og sikre bestillinger på fly. Dels er det også en moralsk sejr, fordi Alaska dropper Airbus til fordel for Boeing. ”America First”. Den afgående præsident Trump må juble.
Alaska Airlines’ beslutning viser også en trend i luftfarten, som kan være forstærket under Corona krisen. Nemlig et skridt bort fra blandede flyflåder, som de fleste større flyselskaber har haft. Og over mod maskiner fra kun én fabrikant.
Alaska Airlines bliver f.eks. et rent Boeing flyselskab. Det samme har Ryanair været i mange år. easyJet og Wizz Air er derimod Airbus-only selskaber. Det samme er SAS også ved at blive.
Alaska Airlines bestilte sit første Boeing 737 MAX ordre tilbage i 2012. Det var af den dengang største 737-9 model, som Alaska fortsat satser på.
Ifølge Alaska, der har sin største trafik langs den amerikanske vestkyst, vil de netop bestilte 737 MAX 9 maskiner bruge 20 procent mindre brændstof og forurene 20 procent mindre end de fly, de erstatter.
Alaska Airlines vil bruge sine nye MAX 9 maskiner på ruter op og ned langs USA’s vestkyst med særligt fokus på Californien, til lufthavne i Alaska, på ruter tværs over USA samt til og fra Hawaii.
Alaska Airlines’ udgave af MAX får 178 sæder fordelt på tre klasser. Kabinerne får moderne LED-belysning, større vinduer og bedre plads i overskabene….
(Indledningsfoto til artiklen: Alaska Airlines)
Skriv et svar