I morgen torsdag er det så vidt. Som den første større by i verden forlanger Venedig entré for at besøge byen.
Alle turister, der vil tilbringe et par timer mellem Rialto-broen og Markus-pladsen skal betale fem euro eller ca. 35 danske kroner – for at krydse bygrænsen.
Mange andre byer, der lider under samme over-turisme-problem som Venedig, holder et vågent øje med udviklingen fra i morgen i den berømte italienske lagune-by.
Får Venedig nemlig sin idé med en indgangs-billet for éndags til at fungere, vil metoden uden tvivl blive kopieret i flere andre byer.
De fleste regner med, at højere priser er en god metode til at skræmme mange turister bort med. Lad os se, om det holder stik.
Venedig er selvfølgelig et grelt eksempel. Mange millioner mennesker er hvert år strømmet til byen med fly, krydstogtskib, tog og bil.
De slider hårdt på den sarte infrastruktur, der væsentligst består af kanaler og broer – men selvfølgelig lægger de også mange gode penge.
Resultatet har ikke kun været mange ødelagte bygninger og detaljer. De mange turister har også skræmt mange af Venedigs oprindelige indbyggere bort.
Venedigs byråd og de skiftende regeringer i Rom har gang på gang varslet, at der nu skulle gøres noget ved overturismen. På bedste italiensk vis er truslerne blevet udsat.
Først i de seneste par år er der sket noget seriøst ved problemet, og det skyldes bl.a. Corona:
Pandemien stoppede nemlig både de store krydstogtskibe og de små turbåde, der normalt futter rundt i Venedigs kanaler.
Pludselig var vandet helt rent igen. Man kunne se fisk svømme i det ellers plumrede kanalvand. Selv delfiner skal være set i Venedig, mens indbyggerne gik på kajerne med bind for munden.
Den mest synlige forandring har været, at de store krydstogtskibe ikke længere må ankre op helt inde i byen tæt på Markus-pladsen som før. Nu skal de parkere 40 kilometer borte i en industri-havn.
Venedig indførte samtidig skrappe ordensregler for turister, der f.eks. ikke må spise eller drikke uden for specielt afmærkede områder.
De må heller ikke stå og hænge på broerne, ligesom der ikke må opstilles nye pizza-barer, iskiosker osv. i Venedig. Turisterne må nøjes med dem, der er.
De formentlig mange kroner, som Venedig begynder at få i kassen fra i morgen, skal først og fremmest bruges til at lappe på de mange skader, turisterne efterlader.
De nye afgifter gælder ikke alle og vil ikke blive afkrævet på alle dage. Det gør det ikke lige nemt at forklare turisterne og håndtere for myndighederne.
Turister, der bor i flere dage i Venedig og har et hotel, slipper for den nye entré. De betaler nemlig overnatnings-skat i forvejen.
De fem euro skal desuden kun betales på såkaldte ”vigtige dage” og kun mellem klokken 0830 og 1600. Formentlig er det dage med forventelig høj travlhed.
Folk, der vil besøge Venedig de pågældende dage, skal også igennem mere besvær:
De skal nemlig registrere sig online på forhånd og få tilsendt en QR-kode til deres smartphone. Den skal vises, hver gang man møder kontrollører og politifolk i Venedig….
(Indledningsfoto til artiklen: Dominika Peckova / Unsplash)
Skriv et svar