Flyruten mellem de to skotske øer Papa Westray og Westray er allerede kendt, fordi det er verdens korteste.
Den er kun tre kilometer lang og tager mellem to og fem minutter for et to-motors Britten-Norman Islander fly at gennemføre. Afhængigt af de altid skiftende vejrforhold på de kanter.
Nu kan ruten imidlertid opnå verdens-berømmelse og en plads i historie-bøgerne. Flyselskabet Loganair har nemlig planer om at gøre det til klodens første med eldrevne passagerfly.
I samarbejde med Cranfield University, der ligger mellem Oxford og Cambridge i det sydlige England, vil Loganair nemlig forsøge at ombygge sine nuværende Islander propelfly fra benzin-drift til at flyve på batteri i fremtiden,.
Ruten mellem de to nabo-øer i det skotske er oplagt, fordi den er så kort. Den vil kunne klares med den nuværende batteri-teknologi.
Ifølge det engelske medie The Economist vil længere ruter – selv korte hop mellem europæiske hovedstæder – kræve batterier, der har langt større tæthed og effektivitet end de nuværende på markedet.
Dermed rører det velrenommerede medie lige ved den ømme tå hos både flyselskaber og flyfabrikanter, når det gælder den aktuelle klima-debat:
Selvom de gerne ville, har de i øjeblikket ikke noget reelt alternativ til traditionelle jetmotorer. OK – man kan tage små skridt ved at udskifte olie-baseret kerosin med flybenzin fremstillet af ikke-fossile stoffer som f.eks. gammel spiseolie. Men også de motorer forurener og oser.
Cranfield University forsøger at bygge bro mellem de gamle og fremtidens passagerfly. Det sker ved at ombygge eksisterende maskiner til eldrift.
Forskerne er godt klar over, at det ikke kan gøres fra den ene dag til den anden. I stedet vil de foreslå små, men effektive skridt ad gangen.
I den sammenhæng passer Loganairs lille Britten-Norman Islander fly med ni sæder som fod i hose. Det er perfekt til at afprøve forskernes teorier i praksis.
Loganair selv er selvfølgelig også interesseret. Skotterne elsker deres barske natur, der bestemt ikke må ødelægges af forurening og klima-ændringer.
Derfor er Loganair gået i alliance med Instituttet for Luft- og Rumfarts-teknik på Cranfield University. Det fælles projekt kaldes Fresson og er opkaldt efter den skotske luftfarts-pioner Earnest Fresson.
Ved siden af lidt længere ruter fra Skotland til bl.a. London har Loganair også flere andre korte hop mellem f.eks. Orkney øerne oppe nordpå.
De tager måske 20 eller 30 minutter, men kunne være oplagte til trin 2 efter Papa Westray og Westray.. Hvis Projekt Fresson altså bliver en succes.
Indbyggerne på Orkney øerne er i hvert fald optimistiske. Regionen har den højeste andel af elbiler i Skotland og producerer mere el fra vindkraft, end den selv kan bruge. Elektriske fly vil yderligere forbedre områdets CO2 aftryk.
Loganair og Cranfield University håber at have de første ombyggede Islander fly klar til godkendelse hos de europæiske luftfart-myndigheder i EASA i 2023 eller 2024….