16 år efter, at det sidste Concorde fly var på vingerne, er passager-transport med overlydsfart igen blevet både hot og aktuelt.
Op til flere flyfabrikanter har nye supersoniske passagerfly på tegnebrættet. Det første af dem skal flyve første gang i år. Dog i en formindsket udgave, der kan minde om et militært jagerfly.
Der er tale om XB-1 prototypen fra amerikanske Boom Supersonic, der regner med at sætte sit første fly i rutefart omkring 2025. Til den tid vil det kunne flyve med 2,2 gange lydens hastighed.
At det ikke kun er opfinderen Blake Scholl selv, der tror på visionerne, er netop blevet bekræftet. En række store amerikanske finansielle investorer har pumplet yderligere 100 millioner USD i projektet.
Tidligere har Boom vakt opsigt, fordi flyselskaber som Japan Airlines og Virgin Atlantic samt en stor kinesisk rejsekoncern bakker økonomisk op om planerne.
Samtidig har den lynhurtige maskine med plads til 55 passagerer også fået et officielt navn. Det skal hedder Overture – som markering af, at flyet åbner for en helt ny tidsalder i passager transport.
En af de nye investorer – Emerson Collective – erklærer i en udtalelse, at man bl.a. støtter Boom på grund af det miljømæssigt ansvarsfulde koncept.
Det er ellers ikke mere end et halvt år siden, at miljø-organisationen ICCT (International Council on Clean Transportation ICCT) hævdede, at de nye overlydsfly bruger seks-syv gange mere brændstof end almindelige jetfly til passager transport i dag.
Desuden vurderede ICCT, at Boom og andre lignende projekter ville belaste verden med betydeligt mere støj og CO2.
Et kedeligt signal at udsende, samtidig med at store flyfabrikanter som Boeing og Airbus reklamerer med, at deres nyeste MAX og Neo modeller sparer på benzin, støj og forurening.
Boom protesterede naturligvis mod ICCT analysen. Firmaet hævder, at målingerne er foretaget på et forkert grund. En flyvetur med en Overture sætter et CO2 fodspor, der svarer til en rejse på Business Class i dag.
Uanset hvad bliver det spændende at se, hvor mange af de nye supersoniske projekter, som faktisk bliver til en realitet. Ud over Boom pusler bl.a. Boeing, Lockheed, NASA, Spike og Aerion med at fremstille fremtidens lynhurtige passagerfly….
Skriv et svar