Fænomenet elektriske færger er bestemt ikke nyt. En del af dem sejler på kryds og tværs af havne og floder i den nordlige del af Europa, men altid over meget korte afstande.
Helt store færger findes til nøds i hybride udgaver, hvor driften kommer fra en kombination af batterier og traditionelle diesel-motorer. Norske Color Line har netop præsenteret sådan en svend på sine rute mellem norske xxxxx og svenske xxxxx.
Nu følger Danmark efter med, hvad der hævdes at være verdens største elfærge. Den hedder ”Ellen” og skal fra begyndelsen af september gå i fast rutefart for Ærøfærgerne mellem Søby på Ærø og Fynshav på Als.
”Ellen” gennemførte sin jomfru-sejlads den 15. august. Den gik godt, men som altid er der nogle småting, som skal ordnes.
Når ”Ellen” om få dage begynder sit faste daglige arbejde, vil det foregå helt tyst og forureningsfrit. Hun kommer så til at tage over efter den diesel-drevne MF Skjoldnæs, der bliver flyttet over på en anden færgerute.
Den tavse ”Ellen” måler knap 60 meter i længden og er 13 meter bred. Hun har plads til 30 personbiler og 200 passagerer ad gangen.
Skroget til den nye færge kom fra et polsk værft tilbage i 2017. Tiden siden da er blevet brugt på at indrette skibet, montere to elektriske motorer fra Visedo i Finland og anbringe et stort Li-ion på 4,3 MWh fra schweiziske Leclanché.
”Ellen” kan stikke en fart på 15,5 knob og skal klare syv dobbelte ture mellem Ærø og Als om dagen. Mellem hver overfart sættes færgen i stikkontakten, for batterierne bliver hurtigt tømt for energi, når skibet er fuldt lastet.
Med sine to elmotorer kan ”Ellen” hvert år spare klimaet for en belastning på 2.000 tons CO2, 42 tons NOX, 1,4 tons SO2 og 2,5 tons andre forurenings-partikler.
”Ellen” er resultatet af det EU-støttede e-Ferry projekt, der skal afprøve nye måder at sejle fremtidens færger på….
Skriv et svar