Corona krisen skaber mange forandringer i rejseverdenen. Nok flest fremadrettet, hvor mange mener, at folk vil flyve meget mindre end før. Der bliver nok mindre konkurrence på en række ruter, og superbillige flybilletter nok vil være historie.
Sådan lige her og nu vender COVID-19 også op og ned på f.eks. flyselskabernes ranglister:
Den amerikanske lavpris-gigant Southwest Airlines er f.eks. ikke længere verdens største – målt i tilbudte sædepladser.
Samtidig har ungarske Wizz Air overhalet Ryanair som Europas største – målt i antal transporterede passagerer i april.
For første gang i verdenshistorien er verdens største flyselskab lige nu kinesisk. Det er China Eastern Airlines, der nyder godt af, at Kina tilsyneladende er kommet over den værste Corona krise, og kineserne er begyndt at flyve igen
Southwest Airlines har derimod skåret ned i antal sæder med en hel million. Der er ikke brug for flere afgange i USA lige nu.
Heller ikke selvom Trumps regering har tvunget landets flyselskaber til at fortsætte sende maskiner i luften. Ofte med næsten tomme kabiner.
Ifølge det engelske konsulentfirma OAG, der har speciale i luftfart, ligger China Eastern Airlines normalt som nummer otte eller ni i verden – målt i antal fragtede passagerer. Det vil sige efter de store amerikanske flyselskaber United, Delta, Southern og American – og også bag europæere som Ryanair eller Lufthansa.
Alle disse selskaber har imidlertid skåret voldsomt ned i deres afgange og til dels langtids-parkeret deres fly. Derfor er det tilbudte antal sæder også faldet drastisk. Den udvikling har nu gjort Shanghai-baserede China Eastern til verdens største for en stund.
På verdensplan havde flyselskaberne i sidste uge i alt 26,6 millioner sæder, man kunne købe. I samme uge for et år siden var det 109 millioner. Altså en nedgang på 80 millioner som følge af Corona.
OAG vurderer, at 270 flyselskaber er begyndt at åbne flere afgange, mens 303 reducerede deres kapacitet med tilsammen 5,6 millioner sæder i de seneste syv dage.
Den nord-østlige del af Asien er fortsat verdens største regionale marked for passagerfly. Ruteselskaberne her er igen I fremgang efter Kinas lempelse af sine rejse-restriktioner.
Uden for Kina har lande som Frankrig, Spanien. Oman, Vietnam og Colombia haft flere flyafgange igen fra sidste uge.
I Danmark og Norden er luftrummet fortsat tom. Københavns Lufthavn har måske 10-12 fly-ankomster og -afgange om dagen. De indeholder enten danskere, der vil hjem eller udlændinge, som vil den modsatte vej.
Southwest Airlines er verdens største lavpris-selskab og normalt det tredje-største totalt set – målt i antal passagerer.
Delta Air Lines og American er normalt større, men nuppede førstepladsen i midten af april, efter at American skar voldsomt ned. Nu har Southwest så selv haft sparekniven fremme og må se sig overhalet af et kinesiske flyselskab.
I Europa har vi også set et magtskifte – sikkert kun for en periode:
Ryanair skulle efter planen have fløjet med 15,3 millioner passagerer i april. Nu blev det kun til 40.000, hvilket svarer til en nedgang på 99,6 procent.
Også Lufthansa, SAS, British Airways, Air France, KLM, Norwegian, easyJet, Iberia har aflyst næsten alle deres afgange i april.
Kun det ungarske lavpris-selskab Wizz Air går den modsatte vej. Wizz Air åbnede for sine London-ruter hurtigere end alle andre og annoncerer på samme tid nye forbindelser mellem Ukraine, Abu Dhabi og Wien til resten af Europa. Billund får f.eks. en ny rute til Lviv i Ukraine….
I april fløj Wizz Air med 78.000 passagerer, hvilket gør de hvide, pinke og lilla fly til Europas største i den måned. Formentlig også i maj og juni, fordi ærkerivalen Ryanair først regner med at komme i omdrejninger igen til juli ellere august.
De 78.000 er også et stort fald for Wizz Air. De fly, som Wizz Air havde i luften, var heller ikke fyldt op, som det er normalt for lavpris-selskabet. 75 procent af sæderne var solgt mod 92 procent i april sidste år….
(Indledningsfoto til artiklen: N509FZ / Wikipedia)
Skriv et svar