Den internationale flytrafik ligger fortsat underdrejet i Europa. Hvis der rejses med fly, er det mest på indenrigs ruter.
Hårdest ramt af Corona krisen er lavpris-selskaberne, mens Business Class flyvninger går relativt godt.
Kun fragtflyvninger går bedre end for et år siden. Derfor eksperimenterer flere flyselskaber med at ombygge passagerfly til cargo.
Det viser de nyeste tal fra flyveleder organisationen Eurocontrol, der løbende laver statistik over aktiviteten i luftrummet over Europa.
Torsdag registrerede Eurocontrol således 12.165 flyafgange. Det er 655 flere end for to uger siden, men stadig langt under det normale.
I ni af de ti mest trafikerede lande var der tale om rene indenrigs-ruter, der holdt aktiviteten oppe. Tyrkiet, Frankrig og Norge havde flest fly i luften. Alle over 700 i torsdags.
Den eneste internationale trafik foregik mellem Tyskland og Spanien. Her fløj 149 maskiner – formentlig mest mellem tyske lufthavne og Mallorca. Det er 73 procent færre end på samme dato for et år siden.
Lavpris-selskaberne er normalt de mest højrøstede, men selv optimistiske toner fra Ryanair har ikke hjulpet. Discount flyene mærker krisen hårdere end andre, viser Eurocontrols nye tal.
Europas lavpris-fly har 87 procent mindre at lave end for et år siden. Til sammenligning ligger Business Class kun 14 procent under niveau, mens cargo kan notere en optur på 24 procent.
Den imponerende fremgang for cargo skyldes netop krisen: Der er et stort behov for at sende Corona vacciner og test-udstyr mellem landene.
(Indledningsfoto til artiklen: Jan Claus / Pixabay)
Skriv et svar