Når verden er i krise, holder man sig til det sikre og velkendte. Både i det vi gør og i de ting, vi f.eks. spiser. Det er en gammel visdom, der bliver bekræftet i rejse-branchen lige nu.
Eftet fem måneders Corona nedlukning vil folk gerne ud at rejse igen. Det bliver bare ikke på den samme måde som før virussen.
Vi eksperimenterer ikke og går efter drømmerejsen. I stedet kigger hver tredje dansker – 35 procent – efter steder, vi har besøgt før.
Hver fjerde dansker – 23 procent – har også bestemt sig for at udforske mere af Danmark fremfor at rejse til fjerne egne.
Vi tør ikke rigtigt rejse langt – og så er det i øvrigt meget besværligt, når Udenrigs-ministeriet fraråder rejser – og rejsebureauer og charterselskaberne ikke arrangerer ture dertil.
Det viser en global analyse, som online portalen www.hotels.com har fået lavet. Den viser både internationale rejsetrends denne sommer og tager f.eks. den danske vinkel med.
Undersøgelsen afsløre, at de tre mest søgte destinationer i Danmark denne sommer har været Skagen og Bornholm med hver 23 procent samt København med 20.
Vi er stadig nervøse ved at rejse
En anden trend er, at danskerne leder efter steder med færre mennesker. Det passer nu ikke særlig godt med de tre mest søgte steder, for de er som regel fyldt med turister hele sommeren.
Ifølge Hotels.com længes 86 procent af danskerne efter at komme ud at rejse igen. I gennemsnit går vi og drømmer om rejser fire gange om dagen.
Selvom rejselysten altså er der, indrømmer næsten halvdelen af danskerne, at de er nervøse ved at rejse på grund af Corona risikoen – også efter at restriktionerne er løftet.
Netop et ok fra Udenrigsministeriet er afgørende for hver fjerde dansker, når de skal planlægge en ny rejse eller ferie.
40 procent vil først være trygge, når ministeriet bekræfter, ar rejsemålet er sikkert. 28 procent ikke før en Corona vaccine er kommet på markedet.
Hvad har vi med i kufferten?
Når danskerne så tager afsted, er det med en kuffert fyldt med remedier til personlig hygiejne. I fremtiden vil personlig sikkerhed og sundhed være meget vigtigere end sat være klædt moderigtigt på i ferien.:
- 66 procent har håndsprit med i bagagen
- 58 procent husker papirer fra rejseforsikringen
- 37 procent har vådserviettet med
- 32 procent har taget masker med
- 18 procent tager éngangs handsker i kufferten
- 15 procent har taget mad og drikke med hjemmefra
Mere strand, mindre stress
Analytikerne fra www.hotels.com mener, at den globale Corona pandemi har banet vej for en ny generation af rejsende. Generation E hedder de,, og den leder efter velvære og mindre stress på sine rejser.
På globalt plan tror 86 procent af de rejse-lystne i dag, at ferier efter pandemien vil være vejen frem for berigelse af krop og sjæl.
Det at kunne føle sig afslappet og afstresset på rejsen topper som det vigtigste – 45 procent – hos de danskere, der hører til Generation E.
For den generation handler wellness sig ikke kun om massage og yoga. Sund mad spiller en stadig vigtigere rolle (50 procent). Især skal buffet’en være lækker og frisk. Det kræver 47 procent af danskerne.
Andre vigtige elementer på hotellet er rengøring og hygiejne – 46 procent og gratis flaskevand – 44 procent, afslører den nye undersøgelse.
Ikke uventet koster afslapning penge. Således føler næsten halvdelen af de danske rejsende sig mest afstressede, når de bor på et fem-stjernet luksus-hotel. Det siger 46 procent.
Badehoteller kommer ind på andenpladsen med 33 procent og ferielejligheder med 31 procent. De tre typer overnatning ligger også højt, når danskere er på udkig efter feriemål på www.hotels.com .
Mere familie end flirt
Corona pandemien har generelt fået danskere til at tænke mere på familien og de mennesker, der står en nærmest. En sikkert naturlig reaktion på en sundheds-risiko, der truer udenfor hjemmets fire vægge.
Familie-ferier står derfor øverst på ønskelisten, når danskerne for alvor begynder at rejse igen. 38 procent siger, at deres næste ferietur bliver sammen med familien. Kun 25 procent rejser ud for at finde flirt, sex og romantik.
For hver tredje dansker – 33 procent – er den vigtigste motivation for at rejse at være sammen med familie og venner, som de måske ikke har set længe på grund af Corona isolationen.
På Hotels.com kigger 34 procent efter en familie-ferie, mens 31 procent søger efter et godt sted at være sammen med deres partner. Kun 11 procent spørger efter shopping muligheder og syv procent efter områder med mange barer og restauranter til en tur i byen….
(Indledningsfoto til artiklen: Dimitris Vetsikas / Pixabay)
Skriv et svar