Rejse- og turist-branchen er enig med sine kunder om, at fremtidens ferier og forretnings-rejser skal være mere bæredygtige og klimarigtige.
Det er også noget, de skal. Frem til 2050 har rejsebranchen nemlig forpligtet sig til at blive klima-neutral.
Problemet er blot, at folk ikke er særlig vilde med at betale ekstra for at rejse grønt. Under 10 procent er parate til det, viser nye undersøgelser fra Tyskland.
Omvendt ønsker 25 procent af kunderne, at deres næste rejse skal være mere skånsom for miljø og natur.
Folks tilbageholdenhed med at betale ekstra for at rejse grønt kan bl.a. ses i flere flyselskaberns tilbud om at lægge et beløb på billetprisen.
Det går enten til brug af mere miljørigtigt benzin i flyenes tanke eller kompenserer for flyenes CO₂ belastning ved at sende penge til grønne projekter i f.eks. regnskove.
Lufthansa indførte bl.a. sådan en tjeneste i februar, men den bliver kun brugt af 0,1 procent af selskabets kunder.
SAS har haft en lignende service i flere år, men gør næsten ikke noget for at markedsføre del nu om dage.
Tilsvarende bruger under tre procent af passagererne hos lavpris-giganten Ryanair muligheden for at støtte miljø-initiativer via deres flybillet.
Turismen er ellers dybt afhængig af naturen med dens rene badestrande, grønne skove, dybe oceaner og rige dyreliv.
Selve rejsebranchen gør sig store anstrengelser: Danske hoteller minimerer deres madspild og lader håndklæder ligge flere dage på værelserne, mens charter-selskaberne tilbyder ferie-rejser, der har et pænt stort islæt af bæredygtighed.
Samtidig er det blevet mere og mere vigtigt for hoteller at få grønne certifikater. Både private rejsende og firmakunder kræver det.
Stort set alle flyselskaber eksperimenterer også med alternative bio-brændstoffer – Sustainable Aircraft Fuels (SAF).
Lige i øjeblikket ligger Air Greenland forrest i feltet i Europa. Fremover indeholder tankene på selskabets fly fem procent SAF, der bl.a. er fremstillet af gammel spiseolie. Så høj en procent-andel i et dagligt rutefly kan ingen andre prale med.
I forbindelse med den store ITB rejse-messe i Berlin for en uge siden oplyste FN’s turist-organisation WTTC, at branchens CO₂ forurening er faldet mærkbart siden 2010.
Ikke desto mindre udgjorde den stadig over otte procent af den globale drivhus-gas belastning i 2019, hvor de seneste nye tal stammer fra.
Med andre ord er der fortsat lang vej til den klima-neutralitet i 2050, som klima-konferencen i Paris i xxxx har pålagt rejse- og turist-industrien….
(Indledningsfoto til artiklen:TUI)
Skriv et svar