Den, der ankommer med tydelig forsinkelse til sin destinations-lufthavn uden for EU, har ret til en kompensation på 600 euro.
Det gælder også, hvis afgangen eller afgangene håndteres af et flyselskab, der kommer fra et tredjeland – altså ikke er medlem af EU.
Afgørende er, at om rejsen er påbegyndt i et EU-land. Er den det, hører den under EU’s passager-regler i den såkaldte Forordning 261.
Denne forordning blev diskuteret og anvendt flittigt før Corona pandemien, hvor der opstod en hel branche af juridiske kontorer i Danmark, der hjalp flyrejsende med erstatning for flyforsinkelser, aflyste afgange og overbookede fly.
Den nye dom fra Europa-domstolen i Luxembourg – sagnr. C-561/20 – blev afsagt forleden. Den skal nok få diskussionen til at blusse op igen, når længere flyrejser til f.eks. Nordamerika, Afrika, Asien, Australien eller Karibien igen bliver mere almindelige fra sommer og frem.
EU’s regler om passager-erstatning ved flyforsinkelse gælder også, hvis den sker på en afgang uden for EU. (Foto: Marco Lopez / Unsplash)
Baggrunden for den nye dom er en sag fra Belgien, hvor tre flypassagerer hver havde forlangt 600 euro i erstatning af amerikanske United Airlines for over tre timers forsinkelse af deres rejse.
Turen skulle gå fra Bruxelles til San José i Californien med mellemlanding i Newark ved New York. Rejserne blev booket via et belgisk rejsebureau hos Lufthansa, men gennemført af tyskernes Star Alliance partner United Airlines.
Flyet på anden deltur fra New York til Californien fik tekniske problemer, så de tre rejsende blev forsinket i mere end 3,5 timer på deres USA-færd.
United Airlines afviste at betale erstatning for forsinkelserne, hvorfor de tre utilfredse belgiere henvendte sig til det juridiske rådgiver-firma Happy Flights, der stævnede det amerikanske flyselskab for retten med krav om 600 euro pr. passager.
Første instans ved retten i Bruxelles afviste at behande sagen og bad i stedet Europa Domstolen om at komme med en klar udmelding om, hvorvidt EU’s interne 261’er regler også gjaldt uden for Europa.
Det gør de, fastslår den nye dom. Vigtigt at vide for de mange, der sikkert snart igen vil flyve på lange ture ud i verden. På ferie eller forretning.
United Airlines er naturligvis utilfreds. Flyselskabet mener, at det strider mod den internationale folkeret at anvende EU’s interne passager-rettigheds-lov på noget, der sker i USA.
Helt anderledes tilfreds er den europæiske forbruger-organisation Beuc:
”Den nye dom er gode nyheder for forbrugerne. De kender nu deres rettigheder, uanset hvilket flyselskab de bruger til at rejse ud ad EU med og, hvordan de køber deres flybillet”….
(Indledningsfoto til artiklen: Jason Leung / Unsplash)
Skriv et svar