Den til tider omstridte nye tunnel fra Rødby til Puttgarden – også kendt som Femern Bælt forbindelsen – er kommet et vigtigt skridt videre til at blive en realitet om otte år.
Knap et år, efter at man fra dansk side tog det første spadestik til den 18 kilometer lange bil- og tog-tunnel under Østersøen, har tyskerne omsider gjort det samme.
Danmark har hele tiden været den mest ivrige part i det kæmpestore byggeri. Tyskerne har trukket i land i årevis på grund af bl.a. protester fra lokalbefolkning og natur-beskyttelses-grupper.
Nu er det så endt med, at danskerne betaler det meste af gildet – nemlig de budgetterede 7,1 milliarder euro eller ca. 53 kroner for tunnelen.
Tyskerne kan nøjes med at lægge ud for de vej- og skinne-forbindelser, der skal etableres i tunnelens sydlige ende. Disse udgifter er omkring det halve af danskernes.
Den danske transport-minister Benny Engelbrecht og hans slesvig-holstenske kollega Dr. Bernd Buchholz stod her til formiddag for det første spadestik på tysk side.
Benny Engelbrecht gør opmærksom på, at den nye tunnel vil afkorte transporttiden mellem København og Europa med mange timer:
”Femern Bælt forbindelsen er et utrolig vigtigt anlægs-projekt for både Danmark og Tyskland – ja for hele Europa. Det er en milepæl i den efterhånden mangeårige historie om trafikken over Femern Bælt,” siger han….
(Indledningsfoto til artiklen: Femern Bælt)
Skriv et svar