Mens slagsmålet raser på hjemmebane, hvem der bliver Islands næste lavpris-flyselskab, har øens største på vinger – Icelandair – sine øjne rettet mod en helt anden del af verden.
Ruterne til Vesteuropa og Nordamerika vil fortsat være Icelandairs vigtigste indtægtskilde, men drømmen om at vokse skal foregå flere tusinde kilometer længere sydpå.
Siden 2017 har Icelandair overtaget styrepinden i det lille Cabo Verde Airlines på Kap Verde øerne, som mange danskere har opdaget som et spændende og ikke mindst smukt feriemål.
Nu begynder de islandske vikinger at løfte fligen for sin strategi med opkøbet:
Kap Verde øerne skal ganske enkelt forvandles til en interkontinental omstignings-central – en ”hub” på flyversprog. Præcis som Keflavik lufthavnen i Island er det for Nordatlanten.
Kap Verde ligger ca. 700 kilometer nordvest for Guinea i Afrika. Det er sådan cirka halvvejs mellem Europa og Sydeuropa.
Det gør den oplagt som mellem-station for flyvninger fra Europa til f.eks. Brasilien og Argentina – og naturligvis også den modsatte vej.
Formentlig drømmer Icelandair at positionere lufthavnen på den kap verdiske ø Sal til at få en position, som Dubai har det i dag på ruterne mellem Europa, Asien og Australien.
Icelandair driver sin nye syd-atlantiske forretning via datterselskabet Loftleidir. I øvrigt samme navn, som forgængeren for Icelandair havde i gamle dage.
Loftleidir har i øjeblikket rådighed over ti ældre passagerfly af typerne Boeing 737, 757 og 767. På Icelandairs nord-atlantiske ruter til f.eks. København og Billund er islændingene ved at skifte over til Airbus i stedet for.
Inden årets udgang vil Icelandair fordoble sin flåde af Boeing 757 på Kap Verde – og inden 2023 vil islændingene have mindst 12 Boeing passagerfly stationeret på de tidligere portugisisk ejede øer.
Allerede nu lader Icelandair sit datterselskabet Cabo Verde Airlines (TACV) flyve ruter til bl.a. Venezuela i Sydamerika. Mange flere skal følge i de kommende år.
Icelandair flyver dermed i slipstrømmen på Norwegian, der også udlever en sydamerikansk drøm. Det norske lavpris-selskab har flere direkte ruter fra London til bl.a. Argentina og Brasilien, ligesom Norwegian flyver indenlands i Argentina.
Ifølge islandske medier har Icelandair (og dermed Loftleidir) planer om ruter, der har stop-over på Kap Verde – mellem f.eks. Boston, Toronto og Washington i USA – Lissabon, Paris, Milano, Rom, London og Reykjavik i Europa – Fortalexa, Salvador og Rice i Brasilien – samt Dakar, Lagos og Luanda i Afrika.
Kap Verde selv er en selvstændig republik, der tidligere hørte under Portugal. Den omfatter ti øer, hvor der bor 500.000 mennesker fast.
Turisme er Kap Verdes vigtigste indtægts-kilde, og den er stærkt voksende. I 2017 besøgte næsten 717.000 turister øerne.
Den nordiske satsning kan i øvrigt minde lidt om de gamle vikingers erobringstogter for tusind år siden:
Både Icelandair, SAS og Norwegian kappedes i mange år om at finde land og rigdom vestpå. Alle tre konkurrerer om ruter mellem Nordeuropa og Nordamerika med USA og Canada.
Nu har to af vikinge-landene imidlertid fået lyst til at udvide territorier under varmere himmelstrøg . Sydamerika bliver det næste store marked, der skal konkurreres om….
Skriv et svar