Lige nu er flyselskaberne dybt begravet i Corona krisen. Det er derfor imponerende, når nogle få af dem har kræfter og lyst til at tænke langt fremad – og med klimaet i fokus.
De fleste selskaber må ellers tænke på, om de kan overleve den næste første, eller hvor meget der er tilbage af dem om et år, når Corona pandemien forhåbentligt er overstået.
Desto mere interessant er det nye klima-projekt, som Japans største flyselskab All Nippon Airways (ANA) nu har søsat sammen med fem af landets industri-giganter.
ANA vil nemlig undersøge, om man i praksis kan genbruge CO₂. Den gas-art, der bliver beskyldt for at stå bag det meste af forureningen og temperatur-stigningen på vores jord.
ANA går ikke voldsomt meget i detaljer med sin idé. Men det kunne tyde på, at japanerne vil hente overskydende CO₂ fra flere kanter.
Først og fremmest vil ANA og co. opsamle CO₂ fra fabrikkers forurening. Også her skal kuldioxiden komprimeres til kerosin igen, inden den bruges i passagerfly.
Den anden metode kunne være fra jetmotorernes egen udstødning, mens flyet er i luften. CO₂ Gassen føres så gennem nogle filtre og kan på ny sendes ind i motorerne som brændstof.
Den japanske elektronik-gigant Toshiba skal have en passende teknologi parat, der nu skal afprøves i praksis på ANA’s passagerfly.
Fire andre koncerner inden for bl.a. elektricitet, olie-produktion, kemi og ingeniør-virksomhed er med i projektet for at få CO₂ genbruget til at fungere i praksis.
Selve forvandlingen af CO₂ til kerosin i større målestok kræver f.eks. store mængder strøm, som skal leveres fra grønne og miljørigtige kilder.
Desuden skal der opbygges en (global) infrastruktur, hvor det genbrugte CO2 kan distribueres på sikre og forsvarlige måder….
(Indledningsfoto til artiklen: Andy Leung / Pixabay)
Skriv et svar