Det er dyrt for flyselskaberne at have maskiner stående ved gatene i alverdens lufthavne. Det koster kroner hvert minut i afgifter.
Derfor ser man især hos lavpris-selskaberne, at de forkorter deres ophold i lufthavne, så meget de kan.
De tømmer fly, rydder dem op og henter nye passagerer ind i en rasende fart. Næsten hvert sekund tæller.
Hastigheden belastes bl.a. af, at passagererne har håndbagage med.
I flyselskabernes øjne koster det alt for meget tid, når de rejsende skal tage overtøjet af og finde en plads i overskabene til kufferter, tasker og kluns.
Derfor skal håndbagage koste penge hos lavpris-selskaberne for at kompensere for de forsinkelser, de koster ved boarding.
Andre flyselskaber har gjort det til en videnskab at få deres maskiner fyldt optimalt på så kort tid som muligt.
Hos et af verdens største flyselskaber – amerikanske United Airlines – vil man således gen-indføre et gammelt trick: Passagerer med et sæde ved vinduet eller midtersædet kommer ombord først-
Denne rytme kan gøre boarding op til to minutter kortere på et rutefly. Det er noget, som passagererne sætter stor pris på – siger United.
I praksis vil United dele sine passagerer op i seks grupper ved boarding:
De tre første er de samme som nu. Den fjerde vil blive delt i to, og en ny sjette gruppe vil blive tilføjet for at accelerere ombordstigningen.
I alle tilfælde vil passagerer med vindues- og midtersæder blive sluppet ind i kabinen først. Dem med gangsæder – aisle seats – kommer til sidst.
På den måde slipper flyselskabet for, at passagerer skal rejse sig hele tiden, når de først har sat sig – fordi sædenaboerne skal forbi.
Allerførst har United dog en ”pre-boarding” for særlige passagerer:
Det er f.eks. rejsende med handicap, ældre med hjælpere, uledsagede børn, aktive militærfolk, familier med små børn under to år og medlemmer og folk, der rejser på første klasse og business.
Det hele lyder som småting, men bliver til meget spildtid i et stort fly med flere hundrede mennesker ombord.
United kalder sit system for ”WILMA” – window, middle, aisle – og det vil blive officielt indført fra den 26. oktober.
I første omgang vil det ske på fire populære ruter. Bliver Wilma et succes, vil United rulle det ud på alle sine travle afgange kloden rundt.
Når jeg i øvrigt kalder Uniteds nye logistik ombord for en gen-indførelse, skyldes det, at flyselskabet anvendte samme teknik før 2017.
Dengang havde man imidlertid ikke it-systemer, der var særligt gode til at håndtere boarding rytmen. Det har man i dag….
(Indledningsfoto til artiklen: Tim Gouw / Unsplash)
Skriv et svar