Alle de større flyselskaber i Europa har indført spare-initiativer og nedskæringer som følge af Covid-19 virussen.
Ellers givtige ruter til f.eks. Kina måtte lukkes på grund af smittefaren, og et stort fald i billetsalget har tvunget selskaberne til aflyse andre afgange.
Nu er SAS fulgt efter og vil skære ned på antallet af flyvninger i Europa og Skandinavien. Desuden lukker SAS fra den 5. marts sine ruter til og fra Hong Kong.
Her til morgen har SAS så også aflyst to afgange fra København til Italien. De skulle være gået til Bologna og til Milano. Senere i dag udvidede SAS sine aflysninger, så der ikke afgår SAS-fly til Milano, Torino, Venedig og Bologna frem til den 16. marts.
Begrundelsen er, at Udenrigsministeriet i aftes strammede sin rejsevejledning til Italien. Nu synes ministeriet, at det er en dårlig idé at rejse til den nordlige del af støvlelandet, medmindre turen er nødvendig:
”Vi fraråder alle alle ikke-nødvendige rejser til regionerne Emilia-Romagna, Lombardiet, Piemonte og Veneto ud fra et forsigtighedsprincip, da der er en stor stigning i antallet af smittede med coronavirus. Hvis du har planlagt en rejse til ovennævnte regioner, bør du overveje, om det er nødvendigt at rejse nu,” skriver Udenrigsministeriet.
Ryanair, der har et stort marked i Italien, meddelte i går, at selskabet vil skære op til en fjerdedel af alle sine indenlandske afgange bort mellem den 17. marts og den 8. april. Italienerne er holdt op med at booke flybilletter og bliver hellere hjemme, fortæller Ryanair.
Også internationale Ryanair ruter vil blive berørt af de italienske nedskæringer fra den 17. marts. Det gælder også de fire danske Ryanair ruter fra København til Italien.
Også British Airways er gået i spare-mode som følge af virus-panikken. I perioden fra den 17. til den 28. marts vil det engelske flyselskab strege over 200 afgange,
Aflysningerne vil gå ud over både flyvninger i Europa og til USA – og med planlagte afgange fra Londons Heathrow, Gatwick og City lufthavne.
Tyske Lufthansa meddelte allerede i sidste uge, at man ville strege op til 25 procent af sine europæiske og indenlandske ruter som følge af færre billet-bestillinger.
Lige nu har Lufthansa parkeret 23 passagerfly på jorden. De vil ikke komme på vingerne igen, før markedet ændrer sig til det normale igen.
I går mandag meddelte Lufthansa – og dermed også datterselskaberne Swiss og Austrian – så, at man udvider lukningen af sine flyvninger til Kina helt frem til den 24. april. Ruter fra Tyskland til og fra Teheran i Iran vil være stoppet indtil den 30. april.
For et par uger siden var Lufthansa det første europæiske flyselskab, der aflyste alle sine afgange til fastlands-Kina i hele marts. Siden har de fleste konkurrenter gjort det samme.
Med den nye udvidelse kunne det se ud, som om flytrafikken mellem Europa og Kina også vil være stoppet i det meste af april.
Kun Kinas egne flyselskaber er stadig aktive med regelmæssige flyvninger. Air China har således to planlagte afgange i marts mellem København og Beijing.
Lufthansa gør opmærksom på, at man fortsat flyver til Hong Kong og til Seoul i Sydkorea. Antallet af afgange vil dog blive stærkt reduceret.
Som alle andre flyselskaber med ruter til og fra Kina lider SAS store tab på de mange lukkede afgange. Derfor tilbagekalder flyselskabet nu sine prognoser for regnskabs-året 2019/2020.
Samtidig siger SAS, at selskabet ikke på nuværende tidspunkt vil gætte på de finansielle følger, som Covid-19 virussen vil få. Det er for tidligt at vurdere, når virussen stadig spreder sig mere og mere til lande, som SAS har flytrafik til.
Nedskæringerne i afgange giver selvfølgelig besparelser i brændstof, lufthavns-afgifter osv, men de kan næppe veje op for manglende billet-indtægter. Desuden har SAS og andre flyselskaber løbende udgifter til medarbejdere, huslejer, finansiering af fly….
(Indledningsfoto til artiklen: Miguel Angel Sanz / Unsplash)
Skriv et svar