En af de mest opsigtsvækkende sager i Danmark om flyselskaber, der nægter at betale sine passagerer kompensation for afbud og forsinkelser, har fået en fredelig ende.
Få timer, før Vueling ville have mødt fogeden i Københavns Lufthavn, har det spanske flyselskab betalt fordringerne på omkring en million kroner.
Fogeden ville have mødt op i lufthavnen mandag morgen for at kræve pengene på vegne af klienterne hos Flyforsinkelse.dk, der ligesom AirHelp har specialiseret sig i at rådgive flypassagerer om deres rettigheder til at hente kompensation og erstatning hos flyselskaberne.
Vueling risikerede derfor at få beslagt et eller flere af de fire passagerfly, som flyselskabet har planlagt afgang for i morgen mandag fra København.
Udsigten til at miste fly, passagerer og helt sikkert få en masse dårlig omtale i alverdens medier fik dog Vueling til at ændre mening – og betale de skyldige penge lige før weekenden.
Siden 2014 har Vueling tabt flere end 70 sager, hvor danske kunder har krævet kompensation for aflyste og forsinkede fly.
Flyforsinkelse.dk har efterfølgende indkrævet beløbet via inkasso, men Vueling nægtede at betale. Derfor er det normalt, at man går videre til fogedretten, forklarer konsulent-firmaet.
Årsagen til, at mandagens møde i fogedretten skulle holdes i Københavns Lufthavn, var, at Vueling ikke har et eget kontor i Danmark. Den nærmeste ejendom, fogeden kan besøge, er Vuelings fly i lufthavnen.
Ifølge Flyforsinkelse.dk har alle firmaets klienter blandt danske passagerer nu fået deres tilgodehavende hos Vueling udbetalt.
Vueling hører i øvrigt til den store IAG koncern af flyselskaber. Det betyder, at Vueling er søster til British Airways, Level, Aer Lingus og IberIa.
Vueling er den anden sag på en uge, hvor flyselskaber nægter at betale eller forsinker den kompensation til passagerer, som EU-regler giver dem ret til.
For et par dage siden kunne Trends & Travel således fortælle, at Ryanair skylder sine passagerer over en halv milliard kroner efter 14 dage med pilotstrejker, der forsinkede og aflyste mange afgange.
Ifølge AirHelp har 270.000 passagerer krav på kompensation fra Ryanair. I modsætning til Vueling sagen er det dog kun få danskere, der var direkte berørt af Ryanairs problemer med at gennemføre sine planlagte flyvninger i juli og august.
I kan læse mere om passagerers rettigheder ved forsinkelser, aflysning eller over-belægning af fly i denne Trends & Travel artikel.
Trends & Travel har også præsenteret lister over de 10 ”sødeste” og de 10 ”sværeste” flyselskaber, når det gælder udbetaling af kompensation og erstatninger….
Skriv et svar