Konsulentfirmaer har kronede dage for tiden, hvis de specialiserer sig i at hjælpe rejsende med at få erstatning fra flyselskaber på grund af forsinkelser, aflysninger eller over-booking af afgange.
I 2018 oplevede Europa et rekord-stort antal forsinkelser i luften, fordi flyvelederne nedlagde arbejdet i flere lande, flyselskaber havde problemer med at skaffe piloter – og Ryanairs kabine personale strejkede i månedsvis.
Det gav masser af arbejde til specialfirmaerne, hvor flere danske hører til branchens store. De vifter med EU’s regler, der kan give kompensationer på mellem 250 og 600 euro pr. passager pr. flyvning.
Selvom kun et mindre antal af de ramte flypassagerer faktisk kræver erstatning, er det blevet til en milliard forretning for de juridiske rådgivere. De tager typisk en procentdel af de penge, som flyselskaberne afleverer til deres kunder.
Det er klart, at flyselskaberne ikke ligefrem er vildt begejstrede for EU-reglerne – og for at have specialfirmaer som AirHelp, Flyforsinkelse.dk eller Flypenge.dk jagende efter sig. Derfor er der stor forskel på, hvor velvillige og hurtige flyselskaberne er til at betale kompensationen.
En af erstatnings-branchens små ser nu ud til at sætte nye rekorder. Det er Skycop.com fra Litauen, der går målrettet efter det spanske lavpris selskab Vueling.
Ifølge Skycop skylder Vueling sine passagerer næsten 1,8 milliarder kroner i erstatning – 225 millioner målt i euro.
Det enorme tal er kommet frem gennem 2.883 aflyste afgange alene i 2018. Oveni kommer over 1.000 forsinkelser på over tre timer. Det er tidsgrænsen for den EU-bestemte erstatnings-pligt.
Knap 590.000 Vueling passagerer er berørt, og Skycop håber naturligvis at få så mange af dem som kunder som overhovedet muligt.
For at skabe opmærksom på sig selv har Skycop.com indledt et større marketing fremstød i spanske storbyer som Barcelona og Madrid.
På plakater i lufthavne, busser, banegårde og online bruger Skycop overskriften ”You don’t love Customers”. Hvorfor? Jo – Vuelings eget slogan er ”We Love Places.”
Skycop fortæller, at kampagnen allerede har båret frugt. Indtil videre har 2.600 Vueling passagerer henvendt sig for at få del i erstatningen. Deres krav er på tilsammen 752.000 euro eller ca. 5,7 millioner kroner.
Det er i øvrigt ikke første gang, at Vueling er kommet i søgelyset for sine mange forsinkelser og aflysninger – og manglende lyst til at betale erstatning til sine passagerer-
I august sidste år pudsede danske Flyforsinkelse.dk fogeden på Vueling, fordi det spanske flyselskab ignorede fordringer på over en million kroner fra danske rejsende.
Med udsigten til at få beslaglagt passagerfly, når de landede i Københavns Lufthavn – og den efterfølgende medie-hetz – fik spanierne til at betale pengene i sidste øjeblik….
Skriv et svar