(Opdateret) Overgangen fra benzin– og diesel-drift til eldrevne biler er ikke den eneste store udfordring, som VW koncernen slås med for tiden.
Bilgiganten har lige fyret sin topchef, og så vil tyskerne også gerne lege med i luften. Kort sagt – VW har en flyvende taxa på vej.
Udviklingen af den nye ”passager-drone V.MO” foregår langt væk fra hovedsædet i Wolfsbund. Nemlig i Kina, hvor VW ser et stort marked for flyvende elbiler i landets mange millionbyer.
VW har netop vist sin første prototype frem. Den er første konkrete skridt mod et lille lodret startende og landende fly, der skal kunne transportere fire passagerer over afstande på 200 kilometer. Komplet med bagage, men uden pilot. V.MO skal nemlig flyve autonomt eller fjernstyret.
I Kina har nyheden allerede fået kælenavnet ”flyvende tiger.” Den vil foretage sine første flyvninger til efteråret og skal efter planen præsenteres for det kinesiske transport-ministeriet i 2023. Herfra skal der komme et ok, før den videre udvikling kan fortsætte.
VW oplyser, at mange af delene i V.MO er genbrug fra koncernens bilmodeller. Flyet er 11 meter langt og har ti elektrisk drevne rotorer til at hæve sig op fra jorden og skabe fremdrift i luften.
VW forestiller sig to store markeder for V.MO:
Den ene er taxi- og shuttle-drift mellem lufthavne og bycentre.
Den anden er som flyvende firma-limousine for store virksomheders bosser.
Endelig vil VW ikke afvise, at millionærer også kunne finde på at købe en VMO som supplement til deres store Audier, Mercere og Bentley’er.
Folkevogn er bestemt ikke ene om at dyrke markedet for flyvende biler: Både Airbus og Boeing flirter med lignende projekter.
Det samme gør Uber og en stribe mindre fabrikanter som f.eks. de to tyske Volocopter og Lilium. Begge er meget længere fremme i udviklingen end VW og forventer at have deres flyvende maskiner i drift i henholdsvis 2024 og 2025.
At der er store penge i flyvende biler kan også illustreres med, at Boeing har investeret 450 millioner dollars i lille Wish Aero, der pusler med en lille selvflyvende sag med plads til to passagerer….
(Indledningsfoto: VW Group China)
Skriv et svar