Den ungarske lavpris gigant Wizz Air er blevet godt og grundigt harm på norske politikere og myndigheder, som selskabet beskylder for direkte protektionisme.
Resultatet er, at Wizz trækker sig fra det norske marked. 15 indenrigs-ruter, som selskabet åbnede for et halvt år siden, lukkes ned fra den 14. juni.
Også internationale ruter fra Oslo til Chania i Grækenland, Split i Kroatien samt Alicante og Mallorca forsvinder.
Det er noget af en kovending fra Europas tredje-største lavpris selskab. Det vakte røre i andedammen, da det i november sidste år kastede sig ud i en kamp med SAS, Norwegian og Widerøe om de norske indenrigsruter.
Ungarerne ville stjæle passagerer ved hjælp af billige billetter, og alle havde ventet en decideret priskrig i norsk lufthavn, når Corona krisen snart er overstået.
Wizz Air er dog rendt ind i mange problemer som f.eks. boykot, fordi selskabet har et anstrengt forhold til fagforeninger.
Desuden har den norske regering givet SAS og Norwegian direkte statshjælp for at holde deres ruter åbne under Corona.
Den støtte har Wizz Air ikke fået del i, og derfor beskylder selskabet nu Norge for protektionisme og unfair konkurrence-vilkår.
Ifølge det norske branche-medie ”Flysmart24” er den officielle forklaring fra Wizz Air, at man har besluttet sig på basis af en økonomisk og kommerciel vurdering. Selskabet flytter i stedet kapaciteten til andre markeder.
Wizz Airs pludselige beslutning vil vække glæde i leder-etagerne hos SAS, Norwegian og det nye norske flyselskab Flyr, der går på vingerne til juni.
Spørgsmålet er så nu, om Wizz Airs værste konkurrent – Ryanair – vil forsøge at fylde hullerne ud. Ryanair har for nylig åbnet mange nye ruter fra Billund i Danmark og Arlanda ved Stockholm. Til gengæld har Ryanair været tavs omkring Oslo.
På grund af sin særlige geografi har Norge mange flere indenrigs flyruter i forhold til indbygger-tallet, end f.eks. Danmark har.
Spændende kan det også blive at se, om Danmark er et af de markeder, som Wizz Air tror mere på og flytter flere (internationale) ruter til.
Størst sandsynlighed er dog nok, at det bliver Italien eller lande på Balkan, hvor Wizz Air er en stor spiller.
Wizz Air har også åbnet et eget flyselskab i Abu Dhabi på den arabiske halvø. Herfra har ungarerne travlt med at åbne ruter til bl.a. Grækenland….
(Indledningsfoto til artiklen: Wizz Air)
Skriv et svar