Normalt mødes flyselskaber, fabrikanter, lufthavne og pressen hinanden ved mindst tre lejligheder om året. Nemlig, når de traditionsrige fly-udstillinger holdes i England, Frankrig og Emiraterne.
I år er både Farnborought Air Show og Paris Air Show aflyst på grund af Corona. Derfor er fly-industrien mere end ivrig efter at vise sine nyheder ved Dubai Air Show, der åbnede i dag. Det er det første store show, siden Corona pandemien tog magten.
Flymesserne er kendte for at være dér, hvor de store kontrakter bliver offentliggjort. De er forhandlet på plads gennem måneder, men mangler bare de vigtige underskrifter med blæk.
Den første kæmpe-kontrakt kom allerede i dag, hvor Airbus kunne fortælle, at man havde solgt 255 ekstra A321neo maskiner til en af flybranchens største investorer – Indigo Partners i USA.
Indigo er kendt for at satse sine penge på lavpris-selskaber, som finans-koncernen ejer flere af verden over. Det mest kendte på vores breddegrader er Wizz Air fra Ungarn, hvis fly ses ofte i danske lufthavne.
Den hurtigt voksende Ryanair rival skal have 102 af de nye Airbus A321neo maskiner til de korte og mellemlange distancer.
Hvor Ryanair er et “Boeing-only” flyselskab, satser Wizz Air udelukkende på Airbus. Frem til 2030 vil Wizz voksne til 500 fly, hvilket vil gøre ungarerne med de hvidt, rosa og lilla lakerede lige så stor som Ryanair.
De øvrige Airbus A321neo fly vil Indigo Partners fordele på sine øvrige datterselskaber med 91 til Frontier Airlines i USA, 39 til Volaris i Mexico og 23 til JetSmart i Chile….
(Indledningsfoto til artiklen: Fixion / MMS / Airbus)
Skriv et svar