
Mens den dårlige nyhed er, at Ryanair i dag lørdag flyver for sidste gang fra Billund, er den gode, at Ryanairs store ungarske rival Wizz Air vil åbne nok en rute fra Danmarks næststørste lufthavn.
Det sker dog først den 27. oktober, hvor Wizz Air vil begynde at flyve tre gange om ugen til Moldovas hovedstad Chișinău.
Moldova er et af de mindre lande på Balkan og ikke særlig kendt som rejsemål.
Det vil Wizz Air gøre en ende på. Østeuropas største lavpris-selskab vil nemlig åbne seks nye ruter til og fra Chișinău i de kommende måneder.

I dag siger Billund Lufthavn farvel til Ryanair efter 18 års samarbejde. Det sidste Ryanair fly går til London. (Foto: Billund Lufthavn)
Når Ryanair lader en Boeing 737 lette fra Billund Lufthavn til London for sidste gang i dag, er det en afslutning efter 18 års tilstedeværelse i lufthavnen ved siden af Legoland.
Det første Ryanair fly i november 2006 gik fra Billund til Pisa i Italien. Senere udviklede Ryanair sig til at være det største flyselskab i Billund Lufthavn.
Sidste år leverede Ryanair således 1,1 million af Billunds i alt 3,9 millioner passagerer.
Ryanairs farvel er del af en større strategi hos Europas største flyselskab målt i passagertal:
De italienske lavpris-specialister protesterer på den måde mod stigende lufthavns-udgifter og øgede stats-skatter på flypassagerer.

Til efteråret åbner Wizz Air nok en rute fra Billund. Den går direkte til Moldovas hovedstad Chișinău på Balkan. Her ses byens maleriske rådhus. (Foto: Rodion Gavriloi / Wikimedia)
I Danmark forlader Ryanair også Aalborg Lufthavn i morgen, mens flyselskabet fortsætter med at benytte lufthavnene i København og Aarhus.
Ryanairs farvel går ud over lufthavne i flere europæiske lande. Tyskland og Frankrig har også været ramt, mens Sverige er blevet begavet med adskillige nye Ryanair ruter, fordi regeringen har droppet alle sine billet-afgifter på flyrejser.
Italien er et andet fokus-land for Ryanair. Her er irerne i forvejen et af de største indenrigs flyselskaber og vil nu vokse sig endnu stærkere som en direkte konkurrent til Italiens nationale flyselskab ITA.
Sidstnævnt er lige nu ved at blive en del af den tyske Lufthansa Group, der er Europas største, når man måler i omsætning….
(Indledningsfoto til artiklen: Artur Voznenko / Unsplash)
Skriv et svar