Siden Corona pandemien går det lidt op og ned for det ungarske lavpris selskab Wizz Air, der ellers har været Europas kraftigst ekspanderende gennem flere år.
Den seneste nyhed fra Wizz Air kan man dog godt kalde positiv, selvom den nok er ubetydelig i den store sammenhæng.
Wizz Air meddeler nemlig, at man udvider sit i forvejen pæne netværk af ruter til og fra Danmark med yderligere to nye. Begge går fra Rumænien.
Fra den 18. december åbner Wizz Air sålededs en ny rute fra Craiova til Billund. Den vil blive betjent med Airbus A320 to gange om ugen – på onsdage og søndage.
Den anden rute går mellem Iasi og København. Iasi kaldesofte for Rumæniens kultur-center og var i gamle dage hovedstad i fyrstendømmet Moldavien.
Wizz Airs udmelding kommer samtidig med, at flyselskabet måtte opgive sine planer om at genoptage sine flyvninger til og fra Moskva.
Wizz ville omgå EU’s forbud mod flytrafik med Rusland ved at lade sit datterselskab i de Forenede Arabiske Emirater udføre flyvningerne. Her har Wizz Air Abu Dhabi til huse, og det har også tidligere haft en fast rute til Moskva.
Planerne var at genoptage ruten fra oktober, fordi der var stor efterspørgsel efter ruteflyvninger til og fra Rusland. De har været forbudt, siden russerne invaderede Ukraine.
Det ramaskrig i nyhedsmedier, hos politikere og i de sociale medier har dog fået Wizz Air på andre tanker. Nu er Moskva-ruten lagt på is på ubestemt tid.
Blandt dem, som har været ude med riven mod Wizz Air, er Ukraines præsident Volodymyr Zelenskyj. Han skrev på Twitter i lørdags, at ”selskaber i EU skal huske, at det at have forbindelser med Rusland er selvmord for business.”
Kort forinden rendte Wizz Air også ind i en nedtur i USA. Her ville man i første omgang åbne en fragtrute til fra Europa, der senere skulle udvides med passager-flyvninger.
Ligesom sine store konkurrenter Ryanair og easyJet flyver Wizz Air i øjeblikket kun i Europa – plus naturligvis Mellemøsten. Amerikanerne gav dog lavpris-specialisterne fra Ungarn et rungende nej i deres anmodning om at få et såkaldt ”Foreign Carrier Permit.”
Endelig kom Wizz Air ud af andet kvartal af i år med et kæmpe underskud på 285 millioner euro. Det er ca. 2,1 milliarder danske kroner. Hovedårsagen er de kraftige prisstigninger på flybrændstof.
Det har fået Wizz Air til at overveje et af sine hidtil faste principper – nemlig at gøre sine billetter dyrere fra efteråret.
Endelig understreger Wizz, at de aktuelt svære tider ikke får flyselskabet til at skære ned i sit antal passagerfly. Tværtimod venter Wizz at udvide fra i øjeblikket 157 til 182 fly i marts næste år.
Til den tid vil halvdelen af alle Wizz Airs fly være den nye og benzin-besparende Airbus A321neo model….
(Indledningsfoto til artiklen: Markus Winkler / Pexels)
Skriv et svar