Grænsen mellem lavpris selskaber og flyselskaber, der satser på full service og Business Class, er blevet kridtet stærkt op i de senere dage.
Det sker, efter at topchefen for det hurtigt voksende lavpris selskab Wizz Air er gået direkte imod Lufthansas boss Carsten Spohr.
Denne har ved flere lejligheder erklæret, at udbredelsen af billige flybilletter er hoved-årsagen til, at luftfarten har svært ved at nedsætte sin CO₂ belastning.
Lavpris-selskaberne lokker nemlig folk til at tage på mange flyrejser, som de slet ikke har brug for. Det skaber yderligere forurening, når så mange jetmotorer er i gang.
Denne udtalelse må have faldet konkollegaen i chefstolen hos Wizz Air for brystet. For helt usædvanligt er Jozsef Varadi meget klar i spyttet:
”Flybranchen burde udrydde Business Class. Den er den store CO₂ synder. Luksus-rejsende er en voldsom belastning for fly. Bizz-passagerer har et dobbelt så stort CO₂ fodspor som rejsende på økonomi-klasse,” påstår Wizz Air bossen til flere internationale nyheds-bureauer.
”Business Class er en forældet og in-effektiv forretningsmodel. Vi opfordrer til, at også andre flyselskaber – ligesom vi – lukker al Business Class på flyvninger under fem timer,” fortsætter han.
Wizz Air har forholdsvis let ved at sende den slags opfordringer ud. Det succesrige lavpris selskab fra Ungarn har nemlig kun korte og mellemlange ruter i Europa. Det flyver f.eks. ikke til USA og har heller ikke Business Class på nogen af sine 119 Airbus maskiner.
Ligesom ærkerivalerne fra Ryanair hævder Wizz Air at være det flyselskab i Europa, der har den laveste CO₂ belastning pr. passager. Forklaringen er, at Wizz Airs fly er meget nye og derfor bruger moderne og mindre forurenende jetmotorer.
Wizz Air har ambitioner om at nedsætte sin CO₂ belastning med en tredjedel i de næste ti år. Det vil ske i takt med, at ældre passagerfly bliver erstattet med de nyeste neo-modeller fra Airbus.
”Luftfarts-industrien som helhed er slet ikke aggressiv nok i sine ambitioner for klima-forbedringer. Vi har brug for at gøre en forskel, der er tydelig for alle,” understreger Jozsef Varadi.
Trods sine ofte superlave billetpriser går det forrygende godt for Wizz Air. I det seneste halve år er flyselskabets overskud vokset med 85 procent til 372 millioner euro. Det er ca. 2,8 milliarder kroner.
Omsætningen er i samme periode gået frem med 22 procent til 1,7 milliarder euro passagertallet med 18 procent til 22 millioner.
I de forløbne seks måneder har Wizz Air fået 15 nye Airbus A320 og A321 fly – deriblandt seks særligt miljørigtige A321neo maskiner. Samtidig er det lykkedes for Wizz Air at sælge 95 procent af sæderne i sine fly.
Succes’en får dog ikke Wizz Air til at gå på udkig efter opkøb hos andre flyselskaber, sådan som f.eks. Lufthansa, Ryanair eller IAG gruppen med British Airways og Iberia gør.
”Vi er ikke interesseret i at overtage konkurrenter. Det vil bare gøre vores forretning mere kompleks, end den allerede er,” siger Wizz Air topchefen.
Til gengæld vil Wizz Air gerne købe landings-rettigheder i interessante lufthavne. De såkaldte ”slots”, der bliver sværere og svære at skaffe på grund af stor efterspørgsel.
”Luften over Vesteuropa bliver mere og mere tæt. Derfor er det vigtigt at være repræsenteret i populære lufthavne. Opkøb af slots kan være vores svar på andres fusions-trang,” forklarer Jozsef Varadi.
Wizz Air har en hel del ruter til og fra danske lufthavne som København og Billund….
(Indledningsfoto til artiklen: British Airways)
Skriv et svar