Hver gang et af de ”ekstreme” lavpris-selskaber lander for første gang et nyt sted, plejer der at lyde et rama-skrig fra de lokale fagforeninger, fra nogle enkelte politikere og som regel også fra konkurrenterne i samme lufthavn.
Sådan har det været, hver gang Ryanair åbner i et nyt land. Og nu, hvor Ryanair holder lav profil på grund af Corona krisen, er det ungarske Wizz Air, der må tage øretævene.
De uddeles i øjeblikket i Norge, hvor Wizz Air i begyndelsen af november etablerede sig med både en fast base i Oslo, en række indenrigsruter og med nye internationale forbindelser mellem den norske hovedstad og Central-europa.
Wizz’ ankomst har været en direkte provokation for SAS og Norwegian, der blev tvunget til at sætte billetpriserne drastisk ned på de indenlandske ruter i Norge.
SAS kan nok klare mosten. Meget værre ser det ud for Norwegian, der i forvejen kæmper en kamp for overlevelse.
Et af rednings-stråene skulle være netop de norske ruter, mens langt de fleste ruter i udlandet er lukket. Danmark har to undtagelse med Norwegians comeback på Aalborg-København og København-Oslo.
Wizz Air beskyldes bl.a. for at være fagforenings-fjendsk og driver social dumping. På det norske marked bruger Wizz nemlig uorganiserede ansatte fra Polen, der bliver lønnet efter polske tariffer – ikke norske.
Det fik bl.a. den norske statsminister til at erklære, at hun bestemt ikke kunne drømme om at flyve med Wizz Air.
Kort forinden havde regeringen i Oslo ellers budt Wizz velkommen på den norske himmel, fordi det altid er godt, at forbrugerne har flere flyselskaber at vælge imellem.
Nu kan det så ende med , at Norge skal give statstilskud til ungarerne, fordi de – ligesom SAS, Norwegian og Widerøe – holder den norske infrastruktur i gang ved at flyve mellem byerne i det lange land.
Hos Wizz Air sidder man og kigger roligt på nordmændenes ophidsede gemytter. Flyselskabet er vant til at skabe furore, og det er dygtigt til at udnytte omtalen til egen fordel. Ligesom Ryanair har gjort gennem mange år:
”Kritikken rører os ikke. Vores satsning er vellykket. Norske rejsende kan li’os, og billetsalget viser,at vi gør det rigtige,” siger en Wizz Air talsmand til det norske luftfarts-medie Flysmart.no.
”Vi følger norsk lov og vil fortsætte med at gøre det. Vi tilbyder vores norske passagerer gode indenlandske forbindelser til lave priser. Ganske enkelt,” fortsætter han.
Wizz Air åbnede for tre uger siden med daglige ruter mellem de tre store norske byer Osl, Bergen, Trondheim og Tromsø. Det er samtidig de vigtigste flyruter i Norge, som især Norwegian og SAS hidtil har tjent gode penge på.
Wizz Air er i det hele taget en interessant virksomhed at iagttage her under Corona krisen:
Mens alle andre flyselskaber skærer ned, buldrer Wizz frem. Mens konkurrenterne enten afbestiller nye passagerfly eller udskyder leveringen af dem, tigger Wizz Airbus om at få flere så hurtigt som muligt.
Wizz Airs stifter og topchef Jozsef Varadi er samtidig ved at udvikle sig til en ny Michael O’Leary fra Ryanair. Begge optræder med et markant ego og er bestemt ikke bange for at tale med store bogstaver;
”Wizz Air kommer ud af Corona krisen som en af de absolutte vindere. Krisen vil skille fårene fra bukkene – og vi hører ikke til fårene,” udtalte Varadi forleden til det britiske finans-medie ”The Economist.”¨
Wizz Air mener også, at selskabet vil have rystet Corona problemerne af sig om senest et år. Alle andre flyselskaber i Europa taler om 2023 eller snarere 2024.
Wizz topchefen lægger bestemt heller ikke skjul, hvem der er hans yndlings-fjende, som skal overgås så hurtigt som muligt. Det er netop Ryanair, der var Europas største lavpris-selskab før Corona krisen.
Wizz er på nuværende tidspunkt nummer tre i Europa – easyJet er nummer to. Til gengæld er Wizz en klar nummer ét i Øst- og Central-europa.
Om senest fem år vil Wizz Air have fordoblet sit passagertal til 80 millioner om året. Det skal bl.a. ske gennem en ekspansion i Londons lufthavne, i Nordeuropa som f.eks. Norge, i Mellemøsten ved at åbne et eget datterselskab i Emiraterne og ved at overtage flere og flere indenlandske ruter i syd-europæiske lande som Italien….
(Indledningsfoto til artiklen: Wizz Air)
Skriv et svar