Wizz Air reklamerer med at være Europas hurtigst voksende lavpris-selskab, men ungarerne er altså også hurtige til at skifte mening.
Sidste år hoppede Wizz Air ombord i en kæmpe-satsning i Norge, hvor man ville konkurrere direkte med SAS, Norwegian og Widerøe på en række indenrigs-ruter.
Det holdt ikke særligt længe, inden Wizz Air fortrød og trak sig stort set ud af Norge igen. I stedet flyttede Wizz sine kræfter længere sydpå til bl.a. Italien.
Wizz Air havde også længe kastet sine forelskede øjne på Wien som selskabets nye centrum for flyruter. Det er også forbi.
Forleden dag kom det så frem, at Wizz Air vil genoplive Malmø Sturup som lavpris-lufthavn med 14 direkte ruter sydpå. I direkte konkurrence til København.
Nu kommer så næste – og noget mindre satsning. Den foregår i Aarhus Airport – den tidligere Tirstrup Lufthavn – som får en ny Wizz Air rute til Rumæniens hovedstad Bukarest fra den 29. september.
For Wizz og Aarhus vil det være et comeback. For 11 år siden havde Wizz en rute til Polen fra den østjyske storby, men kun i en kort periode. Med tilbagekomsten flyver lavpris-selskabet til og fra tre danske lufthavne. Ud over Aarhus er det København og Billund.
Wizz Air vil have to ugentlige afgange mellem Aarhus og Bukarest – på torsdage og søndage. Flyvetiden er to timer og 45 minutter.
Wizz annonceringen er i øvrigt med til at give Aarhus Airport lidt forårs-fornemmelser. Efter en lang tørke-periode med meget få afgange under Corona er både flyselskaber og passagerer begyndt at vende tilbage.
I marts rejste over 28.000 via Aarhus Airport. SAS har udvidet med flere afgange til København og indsat større fly, mens Ryanair har genåbnet til bl.a. Gdansk i Polen, Riga, Warszawa og Milano. Ryanair flyver samtidig fem dage om ugen fra Aarhus til London og to gange om ugen til Malaga….
(Indledningsfoto til artiklen: Aarhus Airport)
Skriv et svar